Spelregels hoogjassen

  • Louis

    Ik ben op zoek naar de spelregels voor het spel ‘Hoogjassen’

  • bart

    Beste Louis,

    Ik weet zo geen site waar de spelregels te vinden zijn, maar ik kan ze in het kort hieronder uitleggen. Voor meer informatie over allerlei varianten van het ‘jassen’ moet ik je verwijzen naar de site http://www.pagat.com/jass/index.html.

    Het spel hoogjassen wordt veel gespeeld in Brabant, met Tilburg als het centrum.

    Hoogjassen wordt gespeeld met alle kaarten van aas t/m 7 behalve klaver 7 (in totaal dus 31 kaarten). Het kan worden gespeeld met 3 of 4 personen. In de 4 personen versie krijgt iedere speler 7 kaarten en blijven er 3 in het midden ongeopend liggen (de ‘lummel’). Bij de 3-personen versie is het 9 kaarten in de hand en 4 op de lummel.

    Iedere speler speelt voor zichzelf en probeert door te bieden op een schaal van 0-300 (oplopend met 10) het hoogste bod te doen en te mogen ‘gaan’. Het bieden in een spel van 4 personen begint bij 120 (bij 3 personen bij 170). Degene die het hoogste heeft geboden mag de lummel opnemen en dan van zijn totaal van 10 kaarten de drie slechtste weer afleggen.

    De hoogste bieder mag dan zelf troef maken en alle roem die hij in zijn handen heeft tonen. Deze roem wordt dan van het geboden aantal afgetrokken en is de speel-beginscore. De roemscore is identiek als bij klaverjassen, dus drie kaarten 20 roem, vier kaarten 50 roem en vijf kaarten 100 roem, stuk (koning + vrouw van de troef) geeft 20 roem (en wordt eventueel bij de andere roem opgeteld) en vier azen, koningen, vrouwen 100 roem, vier boeren 200 roem. Maximaal kun je met 7 kaarten dus 270 roem krijgen (aas, koning, vrouw, boer van de troef en de drie andere boeren).

    De waarde van de kaarten is vergelijkbaar als bij klaverjassen, maar met enkele verschillen: hoogst is troef boer (20 punten), troef 9 (14 punten), troef aas (11), koning (3), vrouw (2) en tien (10). De 8 en de 7 zijn puntenloos. Voor niet-troef kaarten zijn de volgorde en punten: aas (11), koning (3), vrouw (2), boer (1), tien (10) en de 9, 8 en 7 puntenloos.

    De speler probeert nu zoveel mogelijk slagen te maken. Let wel, dat iedereen altijd mag introeven (dus ook als een andere kleur wordt gespeeld en je zou moeten bekennen). Het is dus verstandig om eerst zoveel als mogelijk de troeven uit de handen te spelen.

    De drie (of twee) tegenspelers spelen samen om de speler zoeveel mogelijk slagen te ontfutselen.

    Aan het eind van het spel wordt geteld hoeveel punten de andere spelers hebben gehaald (de laatste slag telt ook nog eens voor 10 punten). Dit puntentotaal wordt opgeteld bij de beginspeelscore en de eindscore bepaalt dan winst of verlies, waarbij een totaal van 150 als quitte geldt. Voor elke 10 punten onder de 150 wint de speler een scorepunt (of geld als je om geld speelt) en voor elke 10 punten boven de 150 verliest de speler een scorepunt (of geld).

    Heeft de speler alle slagen gehaald dan wordt het quitte-punt verschoven naar 250.

    Vaak is het zo dat door seinen de tegenspelers aan elkaar kenbaar moeten maken welke kaarten ze hebben (identiek aan klaverjassen).

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Bart

  • Hoogjasser

    Zie ook www.hoogjassen.nl !