Spelregels Script (Jumbo)

  • vandb

    Hallo,

    Vandaag heb ik 2e hands het kaartspel Script gekocht. Het bestaat uit 53 kaarten; 52 letterkaarten en 1 joker. Het is een Jumbo spel met nummer 710. Op Internet ben ik erachter gekomen dat het begin jaren 80 op de markt is gebracht. Helaas zaten er geen spelregels bij.

    Ik heb twee vragen:

    Heeft iemand dit spel wel eens gespeeld? Zo ja, wat is de moeilijkheidsgraad - leeftijd, inzicht, strategie, etc?

    Kan iemand de spelregels uitleggen? Dat mag als antwoord op dit prikbord, maar een kopie van de originele spelregels is ook leuk.

    Ik ben benieuwd. Alvast bedankt,

    JB

  • Marianne

    Ik heb dit spel ook pas op een rommelmarkt gekocht en ik ben ook heel benieuwd naar de spelregels!

  • line

    Hallo allemaal,

    Ik speelde dit spel vroeger wekelijks met mijn grootouders. Er zitten geen spelregels bij, maar ik kan wel vertellen hoe wij dit altijd speelden:

    Iedere speler krijgt 10 kaarten. De overige kaarten worden in het middel van de tafel gelegd,de bovenste kaart wordt omgedraaid, zodat de letter voor iedereen zichtbaar is, en deze wordt dan naast het stapeltje gelegd. Men kan, bijvoorbeeld wanneer men geen enkele klinker heeft en dus geen woord kan maken, één van de eigen letters verruilen voor de omgedraaide letter, of voor de bovenste letter van de stapel. Deze laatste letter is niet zichtbaar, maar zou natuurlijk een klinker kunnen zijn!

    Nu is het de bedoeling dat elke deelnemer op zijn beurt een woord legt. De eerste die al zijn letters in één of meerdere woorden (dus op één of meerdere beurten) op tafel heeft gelegd is gewonnen. Je kan strategisch de keuze maken om je letters zo te organiseren dat je in twee of drie keer uit bent, of gewoon je grootste woord meteen leggen. Je mag ook één of meerdere letters invoegen in een woord dat reeds op tafel ligt en er zo een ander woord van maken.

    Wanneer iemand gewonnen is, worden de kaarten van de verloren spelers bekeken en de som van de punten van de kaarten van elke verloren deelnemer wordt genoteerd. De bedoeling is natuurlijk dat je aan het einde van verschillende rondes de minste punten hebt behaald. Beetje chaotisch uitgelegd, hopelijk is het duidelijk zo.

    Het aantal deelnemers varieerde bij ons steeds van 2 tot 5 personen. Het spel kan voor vele leeftijden leuk zijn. Vanaf 8 jaar vermoed ik dat het wat begint te lukken en dan is het natuurlijk ook leerrijk. Nog steeds leg ik met mijn grootouders, nu beiden 87 jaar, wel eens een letterkaartje. Het ellendige is dat ons spel zodanig versleten is, dat het moeilijker wordt om er nog mee te spelen. Ik ben dan ook op zoek naar een nieuw exemplaar voor hun Kerst maar helaas is het nergens meer te vinden. Mocht iemand een tip hebben waar ik dit nog zou kunnen kopen, dan zou ik hier heel dankbaar om zijn.

    Veel letterkaartplezier!

    Line

  • Niek

    Hoi,

    zag vandaag je vraag over een nieuwe set kaarten.

    Misschien is je vraag niet meer actueel, maar ik vond bij een opruimactie nog een bijna niet gebruikte complete set in doos.

    Als je nog belangstelling hebt?

    Gr.

    Niek

  • Arend Jan

    Het spel 'script" vond ik weer tussen de andere spellen.

    Jumbo spel 10 en ook geen spelregels.

    Wie helpt?

    Dank je wel.