boonaken

  • Hans Reilman

    Er schijnt een kaartspel boonaken (Twents?) te bestaan.

    Wie kan daar iets meer over zeggen of is zelfs in het bezit van de spelregels?

    Of heeft eventueel een goede link.

    Hans.

  • Gerard Zwerink

    Hallo Hans,

    Boonaken wordt veel in Twente gespeeld. Ik vermoed dat het ook van twentse komaf is. Het vertoont enige gelijkenis met klaverjassen, echter je speelt voor jezef (dus zonder maat). Je begint op een puntenaantal van 6 en de bedoeling is op 0 te komen. Komen je op 12 dan val je af. Ik heb het vroeger veel gespeeld maar ken niet alle spelregels meer.

    Speel je bv. 100 punten en je haalt ze dan krijg je 4 punten in mindering (voor iedere 25 pntn 1 punt eraf). Ook door het spelen van een praatje (geen enekel slag, kaarten op tafel) kun je punten verdienen (3). Een boonaak (alle slagen) is ongespeeld 5 punten en gespeeld 6 punten.

    Als je de regeld op papier krijgt wil ik ze ook wel ontvangen.

    Succes.

    Gerard Zwerink

  • simon berger

    hoi ik wil ook de spelregels van boonaken hebben want bij mij op werk spelen ze ook boonaken in de( pauze),en ik snap er niets van . dus bij deze?

    alvast bedankt.

  • Roy Zomer

    http://members.tripod.com/~boneaak/

    Hier een link over de spelregels, maar let wel, elk café kent weer zijn eigen spelregels, zo moet je bij ons openen met minimaal 50. Maar kijk maar eens

  • marco

    ik adem het in me slaap

  • rene

    Spelregels boonaken