spelregels kaartspel "babsen"

  • paula

    25 jaar geleden speelde ik vaak het kaartspel babsen. Het werd gespeeld op een speelbord, vierkant, in 8 vlakken verdeeld en een stock in het midden. Op de 8 vlakken stonden de symbolen voor harten 10, harten boer, harten vrouw, harten heer, harten aas, harten vrouw + heer, harten boer+vrouw+heer (dacht ik) en “babs”

    Bij de start zette je fiches of centen in op elk vlak, en als je een van de genoemde kaarten of combinaties uitspeelde kreeg je de fiches/centen van dat vlak.

    Het speelbord van toen is allang verdwenen, en de precieze spelregels weet ik ook niet meer. Wie kan mij helpen?

  • Armand

    Hoi ,

    Spelregels: bordbeschrijving is bijna goed, alleen herten b,v,h, is bij ons 7,8,9, van een kleur.( klaveren, schoppen etc.)

    je pakt een compleet kaartspel, jokers eruit. Met 4 man spelen maak je stapels van 5. gewoon alle kaarten opdelen. Degene wat heeft gedeeld mag zijn eigen kaarten houden en de reservestapel per opbod verkopen, of ruilen. Is er geruild mag hij niet meer verkocht worden.

    Beginnen met de laagste kaart uit het spel, geen harten! Dan gewoon kaarten opeenvolgen voor jezelf neerleggen. Met een boer mag je kleur veranderen.

    Loopt het opeenvolgen vast, mag degene waar het geieindigd is weer opkomen met zijnlaagste van een andere kleur.

    Heeft deze geen andere kleur, is degene die naast hem zit met die kleur….

    Hopenlijk heb je er wat aan ,

    Gr.Armand

  • peter

    Hallo Paula,

    Al is het inmiddels 6 jaar later wil ik toch reageren op je vraag.

    Wij speelden het spel al in 1970!! Erg veel lol gehad en gingen vaak door tot in de kleine uurtjes.

    Ons speelbord is 8-kantig met in het midden “de pot”.

    De 8 vlakken bestaan uit: harten 10, harten vrouw, harten heer, harten vrouw/heer, harten aas, schoppen aas, 7-8-9 (verschillende kleuren) en klaver boer.

    Voor de rest kloppen de spelregels zoals Armand ze beschreven heeft.

    Met vriendelijke groet,

    Peter