Flash, een kaartspel uit India

  • Dragonslaughter

    Ik ben naar India geweest en daar heb ik een kaartspel geleerd wat zij Flash noemen. Dit lijkt qua regels een beetje op poker, maar dat is het niet. (Althans niet de varianten die ik ken.)

    De regels van dit spel zijn mij alleen nog niet 100 % duidelijk, dus ik probeerde ze te vinden op internet maar ik kan ze niet vinden.

    De regels zijn zo:

    Degene die deelt die begint met het betalen van 2x de minimum inleg (Voor de uitleg ga ik uit van een standaard inleg van 100, wat betekend dat hij 200 inlegt.) en mag ook bepalen of hij één van de varianten wil doen of het gewone spel.

    In het begin krijgt iedereen 3 kaarten. Vervolgens kan iedereen er voor kiezen om ze te bekijken (Dan speel je “gezien”.) Of om ongezien te spelen. Als je ongezien speelt leg je 100 in. Als je gezien speelt leg je 200 in. Vaak gaat de eerste ronde voorbij zonder dat iemand kijkt, of met slechts één iemand die kijkt. Vervolgens komt er weer een ronde waarin iedereen 100 of 200 inlegt afhankelijk of je het gezien hebt of niet. Vanaf nu mag je ook kiezen om extra te verhogen, maar meestal gebeurt dit pas de 3e ronde of helemaal niet naar mijn ervaring. Als er verhoogt wordt, dan is dat de volgende rondes de hoeveelheid wat weer ingelegd moet worden.

    Dit gaat zo meerdere rondes door en in de 2e of 3e ronde bekijken de meeste mensen toch wel hun kaarten. Bekeken kaarten betekend echter dat je per ronde 2x zoveel moet betalen dan degenen die niet gekeken hebben waardoor sommige het er op gokken en langer doorspelen zonder te kijken.

    Dit verhogen iedere ronde gaat net zo lang door tot iedereen weg is of er besloten wordt om de kaarten te laten zien. (Dit kan na een vast aantal rondes, bijvoorbeeld 6 of 7, of gewoon wanneer het oneindig door dreigt te gaan, dat je het in overeenstemming doet met de rest.)

    Dan winnen de hoogste kaarten uiteraard en de telling is zo (hoog naar laag):

    3 of a kind (3 azen het hoogst, 3 2-en het laagst)

    3 straight same color (dus bijvoorbeeld opeenvolgend 9, 10, boer ruiten)

    3 straight (dus bijvoorbeeld opeenvolgend 9, 10, boer)

    3 same color (dus gewoon bijvoorbeeld 3 ruites)

    2 of a kind

    2 straight

    2 same color

    high card

    Of straight nu echt voor dezelfde kleur gaat weet ik niet zeker. Voor de rest weet ik de regels overigens ook niet 100 % zeker. Ik zet dit hier neer in de hoop dat iemand deze regels herkent. Wellicht dat dit spel beter bekend is onder een andere naam. Als iemand een linkje weet waar de regels voor dit spel precies op staan of weet of de regels die hier staan helemaal kloppen of dat ik me ergens in heb vergist ben ik diegene erg dankbaar.

    Ik vond dit spel namelijk erg leuk om te doen.

  • Gertjan Davies

    Hallo,

    Zoals jij het beschrijft, klinkt heel erg veel als “3-card brag”, wat ze bijvoorbeeld ook spelen in de film Lock, Stock & 2 smoking barrels. Ik hoop dat je een beetje engels kent, want ik ken geen Nederlandstalige site met de regels hier over, maar hier is de link naar Pagat.com:

    http://www.pagat.com/vying/brag.html

    mvg,

    Gertjan

  • ricardo

    hallo,ik heb de spel regels,ik ken dit spel al 35 jaar in neder land.wordt meestal in huiselijke sfeer met familieleden en kennisen gespeeld. het is inderdaad in india onstaan. het is toen in de jaren 70 overgewaaid naar nederland. ik stuur je hierbij een kopie van de regels zoals ik ze kent. wij spelen dit spel nog steeds af en toe voor de fun eens in de zoveel tijd onderling met familie en vrienden.dus als je een keer mee wilt doen,ben je van harte welkom. de afstand is wel den haag.met de vriendelijke groeten ik hoop dat je er wat aan hebt.

    spelregels Flash JIMMY-B

    het spel wordt gespeeld met een pak kaart

    er kunnen 10 tot 12 deelnemers deel nemen aan het spel.het beste is maximaal met 8 deelnemers.de fices deel je uit die bij het spel horen. je kunt met zoveel fiches spelen als je wilt .het is wel goed als je de fiches gelijk verdeeld .bijv. 200 fiches met 8 deelnemers is 25 fiches per deelnemer.je kunt onderling zelf bepalen wie eerst begint met delen. als dat bepaald is,zet ieder deelnemer één fiches of meer midden op de speel tafel er wordt wel van te voren afgesproken, wat de inzet moet zijn .dat moet gelijk zijn aan alle deelnemers.

    de kaarten worden in het volgorde van links naar rechts uitgedeeld of andersom. eerst een kaart daar opvolgend de tweede en de derde kaart. na het uit delen van de derde kaart, wordt een kaart open gemaakt van uit de rest van de overgebleven kaarten deze kaart wordt joker genoemd die zal mede bepalend zijn voor het spel verder.

    stelvoor de dealer begint rechts van zich uit te delen .dan is de degene die eerst aan de rechter kant van de dealer zit,de gene die eigenlijk als eerst de gelegenheid krijgt om het spel voor die ronde te bepalen. die gene is ook verplicht één of meerdere fiches blind te gaan .minimaal blind hangt van de inzet af. als één fiche de inzet is dan moet die gene verplicht één fiche blind gaan. voor maximaal blind kun je van te voren onderling afspreken.

    de eerste persoon gaat verplicht één fiche blind,dan mogen de volgende deelnemers ook meegaan,of ze mogen het blind verhogen tot de afgesproken maximaal blind. gaat één deelnemer zijn kaart kijken en wilt doorgaan,dan moet hij het dubbele of meer van de blind inzetten. stel voor hij verdubbeld met vier fiches,dan moet de volgende deelnemer twee fiches inzetten als hij nog voor de blind gaat. gaat één of meerdere deelnemer bijv. ineens 20 fiches gezien,zijn er nog deelnemers die blind gaan,dan zijn ze verplicht de helft van in te zetten. in dit geval is het 20 fiches dus dan wordt blind vanzelfsprekend 10 fiches

    per ronde mag ieder deelnemer maar drie keer blind gaan. behalve als er maar twee deelnemers over blijven,en beiden zijn nog blind,die kunnen zolang blind gaan,tot dat een van ze show (laat zien) vraagt. vanzelf sprekend wint de hoogste combinatie.

    zijn er meerdere deelnemers in het spel die hun kaart gezien hebben en voor de prijs gaan ,is de mogelijkheid om onderling achteruit show te vragen je kunt ook weigeren je bent niet verplicht op de vraag van achteruit show in te gaan .doe je dat omdat je twijfelt voor de combinatie die jij hebt,dan kun je dat als nog doen,maar is niet verplicht. de deelnemer met de laagste combinatie uit die twee gaat weg. de ander gaat verder met de rest totdat er maar twee deelnemers overblijven uiteindelijk wint de gene met de beste combinatie.

    je vraagt achteruit show,het kan soms voorkomen dat jullie de zelfde kaarten hebben. in dit geval is de gene die gevraagd heeft verloren en moet weg. dat geld ook als uiteindelijk maar twee deelnemers overblijven de gene die show vraagt verlies altijd als beiden de zelfde combinaties hebben.

    waarvoor wordt de joker gebruikt:

    de joker is bijvoorbeeld in dit geval noem maar wat: een 9

    heb je een 6.10.9. dan heb je een dubbel gemaakt omdat je toevallig de 9 als joker ook hebt. je maakt een dubbel tien (10) van .omdat je van de joker 9 die je ook in je handen hebt,ook een tien (10) van maakt. Vanzelf sprekend probeer je de hoogste combinatie te maken,in dit geval is het dus dubbel tien (10.10.)

    heb je twee harten en een 9, dan maak je een kleur van omdat je van de joker die je ook hebt een aller hoogste harten maakt in dit geval een harten A (aas)

    heb je 4,5,9, dan maak je een straat van 4.5.6. omdat jij de negen (9) als joker hebt daar maak je een 6 van.

    heb je harten 4, harten 5, en 9 dan heb je kleur straat gemaakt met de negen (9) als harten 6

    heb je 1. 2. 9, dan heb je 1.2.3 gemaakt als 1.2. van de zelfde kleur zijn, met de negen ( 9) als joker erbij dan maak je kleur 1.2.3

    heb je 2.3.9 dan heb je 2.3.5 gemaakt als 2.3 van de zelfde kleur zijn,met negen ( 9) als joker erbij,dan maak je kleur 2.3.5

    heb je A.A.9. dan maak je een tril (Aas) van de negen die jij in je handen hebt,omdat die tevens ook de joker is heb je nu drie Azen ( A.A.A.)

    heeft één deelnemer met zijn winnende kaart een tril,dan wordt hiermee bedoeld een originele tril (zonder joker) bijvoorbeeld drie azen ( A.A.A). of drie koningen ( H.H.H.) enz. dan moet ieder deelnemer de inzet nogmaals geven aan de winnaar met een origineel tril. Als de inzet voor die ronde twee fiches per deelnemer,dan moet ieder deelnemer twee fiches extra geven aan de winnaar.

    daarna wordt worden er eenmalig vier kaarten uitgedeeld maar dan zonder joker .met de vier kaarten in je hand moet je proberen een combinatie te maken van drie kaarten. na het eind van deze speel ronde, wordt er opnieuw gedeeld maar dan ook eenmalig twee kaarten per deelnemer. hier wordt ook geen joker geopend. je hebt,wat je op dat moment in je handen hebt. Heb je bijv. twee achten (8.8.) dan heb je een tril 5.6. is een straat. heb je bijv.: twee harten of twee schoppen,twee ruiten,twee klaver,dan heb je een kleur. Daarna wordt weer drie kaarten per deelnemer gedeeld dit keer is de joker de tril die hier vooraf is gegaan stel voor dat de tril origineel drie achten (8.8.8.) waren, dan is de joker 8 dus dan 3 keren achter mekaar. dit geld als respect voor de gene die het spel ronde met een originele tril heeft gewonnen. na deze speel ronde begin je weer met de normale spel met joker.

    De allerhoogste kaart in dit spel is een tril drie Azen (A.A.A.) enz.

    Daarna volgt 2.3.5 kleur. ( deze is hoger dan de alle hierna volgende combinatie.)

    de laagste kaart in het spel is een dubbel. bijvoorbeeld twee Azen (A.A.) daarnaast is het wel de hoogste dubbel .de laagste dubbel is een dubbel

    twee (2).

    daarna volgt kleur drie van het zelfde , bijv. drie harten,drie schoppen,drie ruiter,drie klaver. deze kaart is hoger dan een dubbel.

    daarna volgt straat:

    V.K.A ( vrouw,koning,Aas)

    J.V.K ( joker,vrouw,koning)

    10.J.V. ( cijfer 10 joker,vrouw

    9.10.J. ( cijfer 9,cijfer 10, joker

    8.9.10

    7.8.9

    6.7.8

    5.6.7

    2.3.4

    2.4.5 deze combinatie is een uitzondering in de straten combinatie.als je deze hebt,kun je,je inleg terug vragen. Het gaat om de inleg en niet om wat je tijdens die ronde geboden hebt.

    Omdat deze kaarten (kleur straat) een straat vormen, in de zelfde kleuren.

    de aller hoogste kaart in dit spel zijn de drie azen ( A.A.A) dit noemt men tril (three of kind)

    drie van het zelfde zijn bijv.:

    A.A.A (aas)

    H.H.H (koning) 5.5.5

    V.V.V (vrouw) 4.4.4

    B.B.B (boer) 3.3.3

    J.J.J (jok 2.2.2

    10.10.10

    9.9.9

    8.8.8

    7.7.7

    6.6.6

    (1.2.3) deze kaart is hoger dan alle hierboven genoemde straten. behalve de Aas, koning vrouw (A.K.V).die wint van 1.2.3 omdat hier ook de Aas (A) bij is met een tweede kaart de koning.

    2.3.5 ( is hoger dan alle hier boven genoemde straten.wint van dubbel,kleur en alle gewone straten ook van 1.2.3.

    2.3.5 gewoon verliest wel van 2.3.5. kleur.

    Wat wordt bedoeld met kleur straat:

    is een combinatie in de zelfde volgorde, zoals hier boven maar dan ook in de zelfde kleuren bijvoorbeeld:

    V.K.A. (harte Vrouw,harte,harte koning,Aas)>>>>>>>>>>>>>>>>>> wint van de gewone straat vrouw,koning,aas.

    J.V.K. (klaver joker,klavervrouw,klaver koning>>>>>>>>>>>>>>>> wint van de gewone straat joker,vrouw,koning.

    10.J.V. (schoppen 10,schoppen joker,schoppen,vrouw>>>>>>>>>>>>> wint van de gewone straat 10,joker,vrouw

    7.8.9. (ruiter 7 ruiter 8 ruiter 9>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> wint van de gewone straat 7.8.9

    4.5.6. kleur >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> wint van de gewone straat 4.5.6

    2.3.4. kleur >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> wint van de gewone straat 2.3.4

    1.2.3. kleur >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> wint van de gewone straat 1.2.3 maar wint niet van A.k.v kleur.

    2.3.5. is hoger dan alle straten. maar Een kleur straat Is weer hoger dan een gewoon 2.3.5

    2.3.5. kleur >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> wint van de gewone

    2.3.5.

  • jimmy

    Dragonslaughter Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik ben naar India geweest en daar heb ik een

    > kaartspel geleerd wat zij Flash noemen. Dit lijkt

    > qua regels een beetje op poker, maar dat is het

    > niet. (Althans niet de varianten die ik ken.)

    >

    > De regels van dit spel zijn mij alleen nog niet

    > 100 % duidelijk, dus ik probeerde ze te vinden op

    > internet maar ik kan ze niet vinden.

    >

    > De regels zijn zo:

    > Degene die deelt die begint met het betalen van 2x

    > de minimum inleg (Voor de uitleg ga ik uit van een

    > standaard inleg van 100, wat betekend dat hij 200

    > inlegt.) en mag ook bepalen of hij één van de

    > varianten wil doen of het gewone spel.

    >

    > In het begin krijgt iedereen 3 kaarten. Vervolgens

    > kan iedereen er voor kiezen om ze te bekijken (Dan

    > speel je “gezien”.) Of om ongezien te spelen. Als

    > je ongezien speelt leg je 100 in. Als je gezien

    > speelt leg je 200 in. Vaak gaat de eerste ronde

    > voorbij zonder dat iemand kijkt, of met slechts

    > één iemand die kijkt. Vervolgens komt er weer

    > een ronde waarin iedereen 100 of 200 inlegt

    > afhankelijk of je het gezien hebt of niet. Vanaf

    > nu mag je ook kiezen om extra te verhogen, maar

    > meestal gebeurt dit pas de 3e ronde of helemaal

    > niet naar mijn ervaring. Als er verhoogt wordt,

    > dan is dat de volgende rondes de hoeveelheid wat

    > weer ingelegd moet worden.

    >

    > Dit gaat zo meerdere rondes door en in de 2e of 3e

    > ronde bekijken de meeste mensen toch wel hun

    > kaarten. Bekeken kaarten betekend echter dat je

    > per ronde 2x zoveel moet betalen dan degenen die

    > niet gekeken hebben waardoor sommige het er op

    > gokken en langer doorspelen zonder te kijken.

    >

    > Dit verhogen iedere ronde gaat net zo lang door

    > tot iedereen weg is of er besloten wordt om de

    > kaarten te laten zien. (Dit kan na een vast aantal

    > rondes, bijvoorbeeld 6 of 7, of gewoon wanneer het

    > oneindig door dreigt te gaan, dat je het in

    > overeenstemming doet met de rest.)

    >

    > Dan winnen de hoogste kaarten uiteraard en de

    > telling is zo (hoog naar laag):

    > 3 of a kind (3 azen het hoogst, 3 2-en het laagst)

    > 3 straight same color (dus bijvoorbeeld

    > opeenvolgend 9, 10, boer ruiten)

    > 3 straight (dus bijvoorbeeld opeenvolgend 9, 10,

    > boer)

    > 3 same color (dus gewoon bijvoorbeeld 3 ruites)

    > 2 of a kind

    > 2 straight

    > 2 same color

    > high card

    >

    > Of straight nu echt voor dezelfde kleur gaat weet

    > ik niet zeker. Voor de rest weet ik de regels

    > overigens ook niet 100 % zeker. Ik zet dit hier

    > neer in de hoop dat iemand deze regels herkent.

    > Wellicht dat dit spel beter bekend is onder een

    > andere naam. Als iemand een linkje weet waar de

    > regels voor dit spel precies op staan of weet of

    > de regels die hier staan helemaal kloppen of dat

    > ik me ergens in heb vergist ben ik diegene erg

    > dankbaar.

    >

    > Ik vond dit spel namelijk erg leuk om te doen.

    ik ken een soortgelijk spelregel.mijn mail is jimmy_b_jimmy@hotmail.com. als je ook een mail hebt,dan zal ik het je toesturen

  • radjesh

    Wij spelen dit spel vaak onderling,dus mochten mensen geïnteresseerd zijn om te spelen in Amsterdam of Hoofddorp,laat het weten.