spelregels kaartspelen

  • Arie en Fleur

    Wij zijn op het web op zoek naar spelregels van leuke kaartspelen die je met minimaal z'n 2'en kunt doen; wie kan mij hieraan helpen ?

  • Harold

    ga naar het vlaams spellenarchief. zie voor URL de cardgames.startpagina.nl

  • hans

    www.pagat.com

  • gerben

    Wie kent het spel koningen??? is het waar dat de slaaf zijn 2 hoogste kaarten moet afstaan aan de koning.En de koning 2 kaarten mag weggooien nadat hij de 2 kaarten van de slaaf heeft gezien??? Of moet de koning eerst 2 kaarten weggooien voordat hij de 2 kaarten van de slaaf mag opnemen.

  • Gertjan Davies

    Gerben,

    Zoals jij het spel Koningen beschrijft, ken ik (in ieder geval de constructie die jij beschrijft) het spel onder de naam ‘assholen’. Dat speelden we op de studentenflat wel eens. De boss had de beste stoel (zo'n lekker tvstoel) en naargelang de rangorde kwam je op een kariger stoel te zitten, de allerlaagste - de asshole - zat op een houten krukje en moest (afhankelijk van het aantal spelers) 2 of 1 kaart afstaan aan de boss en moest de slagen opruimen, bier pakken voor de rest, etc.

    Als je de engelse taal machtig bent:

    http://www.pagat.com/climbing/asshole.html

    mvg,

    Gertjan

  • Gertjan Davies

    Geen links, maar misschien kunnen er hier toch zieltjes gewonnen worden… ;)

    Als het niet persé “normale” kaartspellen moeten zijn, dan zijn:

    - Kolonisten kaartspel (2 personen) + uitbreidingen

    - Kolonisten ruimtevaart kaartspel (2 personen)

    - Jambo (2 personen, NL versie tegenwoordig beschikbaar)

    - Dominion (2 tot 4 spelers)

    ook aardige alternatieven

    Voor normale kaartspellen (2 personen is meestal wat dat betreft niet ideaal):

    - Gin Rummy (Voor 2 personen, naast geluk wordt skills ook beloond)

    - Headsup Poker is niet mijn favoriete bezigheid, maar als je maar 1 tegenstander hebt, dan is misschien Omaha Hi-Low/8s or better nog wel aardig.

    mvg,

    Gertjan