Duizenden / Schoppen dame

  • Marijke

    Voor de meesten is het spelen van een kaartspel met de familie een gezellige bezigheid. Dit geldt ook voor mij met uitzondering van het spel Duizenden ofwel Schoppen dame. Want de meningen over de spelregels zijn verdeeld!!

    Wie kan mij aan deze spelregels helpen zodat we met z'n allen weer gezellig dit spel kunnen spelen?

    Alvast enorm bedankt!

  • michel

    Beste Marijke,

    De regels willen bij sommige nogal verschillen.

    Maar hier zoals wij het spelen.

    Het einddoel is om als eerste 1000 punten halen.

    Ieder krijgt 13 kaarten.Je moet de kaarten in min. setjes van 3 op tafel leggen, bijv 5,6,7, van harten of wat ook mag aas,2,3 van bijv.schoppen of 3 zessen waar dan wel 2 dezefde van mogen zijn, bijv. 2 keer harten 6 + 1 maal ruiten 6.

    Vanaf 2 t/m 9 is 5 punten 10 t/m heer 10 aas en joker 20 en schoppenvrouw 100.

    De schoppen vrouw mag je nooit weggooien en moet je dus proberen kwijt te raken. Dit mag natuurlijk alleen bij jezelf maar dat geldt voor alle kaarten (dus niet zoals bij jokeren).Als je aan de beurt bent moet je een kaart ven de stok pakken, daarna moet je er een weggooien behalve als je het uit kan maken. De speler die het eerst alle kaarten kwijt is kan dus al zijn punten bij elkaar op tellen en de rest na aftrek van wat hij of zij nog in de hand heeft.Je mag het nooit in de eerste beurt uit maken(ieder moet een kans krijgen om eenmaal weg te leggen wat die nog in de hand heeft).

    Het wordt niet overal gedaan maar wij mogen de schoppen als die als eerste omgedraaid wordt alleen pakken als je haar ook direct op tafel kan leggen.Pakt iemand daarna de stapel dan moet die de vrouw neer kunnen leggen anders moet ze terug gegooid worden.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden.

    Veel kaart plezier en als je nog iets wil weten mail dan maar eens.

    Groeten Michel

  • M. Spel

    Beste allemaal,

    Mij zijn een aantal dingen nog niet duidelijk over de spelregels van het spel duizenden zou iemand mij de complete spelregels willen geven.

    Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

    M. Spel

  • tipje

    als je bezig bent kun je de spelregels wel benoemen in het voordeel van jezelf:}}

  • Alex

    Beste lezer(s),

    ik speel al jaren Duizenden op een manier die redelijk hetzelfde is zoals Michel het beschrijft. Mijn partner is echter gewend om het geheel anders te spelen.

    Daarom ben ik op zoek naar iemand die mij de officiële regels kan bezorgen.

    T.a.v. de uitleg van Michel wijken de onze regels als volgt af:

    de kaarten die worden weggegooid, mogen alleen aan de eerst volgende speler getoond worden, en dan op z'n kop op het stapeltje worden gelegd (hierdoor is het spannender water in die stapel zit

    bij het delen van de kaarten krijgt diegene die als eerste aan de beurt is 14 kaarten, zodat deze direct kan gaan spelen

    wanneer iemand een kaart van de stapel wil pakken, moet hij de gehele stapel pakken.Men moet dan direkt op tafel. Alleen de laatst weggegooide kaart mag worden gebruikt om direct op tafel te kunnen, en deze kaart mag niet worden gebruikt als aansluiter mits men met laatste kaart zit

    bij ons is de joker 50 punten waard i.p.v. 20, en er mogen niet meer jokers in het spel zitten als dat er spelers meedoen

    men moet bij ons bij het uitgaan wel een kaart op de stapel gooien, en dit mag bij het uitgaan ook de schoppen vrouw zijn

    wanneer een joker wordt neergelegd, mag deze later niet worden omgeruild

    de regels m.b.t. het pakken van een schoppen kaart van de stapel, alleen om de vrouw er mee op tafel te leggen, is bij ons niet bekend. Bij ons geldt wel een officieuze regel m.b.t. spelbederf, dit houdt in dat men geen kaart mag weggooien waarmee de schoppen vrouw kan worden neergelegd, mits men geen andere mogelijkheid heeft

    Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

    Mijn partner speelt al jaren een spel dat volgens mij een foutieve combinatie is van Jokeren en Rumicub, waarbij men alles mag pakken om aan te sluiten, Jokers om mag ruilen enz.

    Ik hoop dat iemand kan vertellen waar de orginele regels te vinden zijn.

    Vriendelijke groet,

    Alex.

  • danny

    weet er iemand een site waar je kan duizenden? en onder welke naar het dan staat groetjes danny