duizenden/schoppenvrouw??

  • willem

    kan iemand mij de spelregels van duizenden of schoppenvrouwen vertellen? ik weet dat de schoppenvrouw 100 punten is maar de rest weet ik nirt meer . b.v.d.

  • corien van gool

    Hoi,

    Helaas kan ik je niet helpen aan de spelregels, maar ik ben dus ook op zoek naar de spelregels van dat kaartspel. Ik weet ook nog dat de schoppenvrouw 100 punten is, maar meer ook niet.

    Mocht je van iemand de spelregels toegestuurd hebben gekregen, wil je ze dan naar mij door mailen?

    Bij voorbaat dank,

    groetjes,

    Corien

  • martine

    Het werkt het zelfde als rummicub allen mag je niet bij andere bijleggen maar speel je voor je zelf. Je krijgt 13 kaarten en er ligt een kaart open. Je moet altijd een kaart pakken en een kaart weg gooien.

    Schoppenvrouw telt voor honderd punten. Wanneer je op tafel bent.

    Alles wat je in je handen houdt wanneer er iemand uit gaat moet je aftellen. Je kan dus wel tien potjes spelen voordat je bij de duizend bent.

    EEN HEEL LEUK SPEL

  • Noukie

    Het klinkt zo wel heel makkelijk, het is iets ingewikkelder. Je moet een bepaald aantal punten hebben met uitkomen, en als je de bovenste kaart pakt van het stapeltje moet je het hele stapeltje pakken. Wij hebben er hele discussies over gehad, dus ik ben ook op zoek naar de precieze spelregels maar ik kan ze nergens vinden!!

    Hellup!!

  • Marian

    Ook ik ben op zoek naar de regels: Ik weet nog een paar:

    13 kaarten. Bij een beurt pak je een kaart en gooi je een weg (ook wanneer je uit gaat). Je mag pas op tafel met 3 dezelfde kaarten (3 vrouwen oid) of 3 opeenvolgende kaarten (3-4-5).

    Pak je de kaart van het weggooi stapeltje dan moet je ermee op tafel. En je moet alle kaarten van het stappeltje nemen.aas=15 BVH=10 schoppenvrouw=100 joker=25 overige kaarten=5. Je mag alleen bij je eigen stapeltjes aanleggen. Punten in de hand-punten op tafel is je score. Het spel eindigd wanneer iemand 1000 punten heeft.

    Mijn vragen: Mag je een kaart van de weggooi stapel bv een 5 bij jouw rijtje 5 leggen, of moet je er verplicht mee op tafel (dan kun je de 5 dus niet pakken want je hebt niet nog 2* 5 in de hand).

    Mag je een joker die op tafel ligt in ruilen en heeft de joker dezelfde waarde op tafel als in de hand?

  • Adrian

    Volgens mij mag je met de kaart van de weggooi stapel niet aanleggen.

    Joker mag bij ons ook geruilt worden als hij bij je eigen kaarten ligt.

    Wij spelen dat je de eerste keer dat je op tafel komt, er met minimaal 40 punten op tafel moeten komen. Echter nu is de discussie bij ons hoe je die 40 punten telt; is bijvoorbeeld een schoppen 3, 3 punten waard of 5 punten en of de schoppenvrouw bij het op tafel komen 10 of 100 is. Maar ik heb nergens verder iets kunnen vinden dat het niet 5 punten is, dus zal het dat wel zijn :)

    Ook spelen wij dat de aas 25 punten is. Maar 15 klinkt logischer nu ik er over nadenk.

    En ook spelen we dat je de schoppenvrouw niet op de wegwerpstapel mag leggen. Tenzij het je laatste kaart is en je nog moet weggooien.

  • lien

    Ik heb dit spelletje geleerd van Nederlanders op vakantie in Turkije … ik ben trouwens nog op zoek naar hun adres gegevens (dus Hans-Kees-Rina en MAriel … als jullie dit lezen …..)

    Ik vroeg me af of je al een kaart van de aflegstapel mocht nemen als je nog niet kunnen afleggen hebt … ik bedoel daarmee als je de kaart die neergelegd is als je die kan gebruiken voor je 40 punten te halen mag je die dan nemen???

    Groetjes Lien

  • suzanne klaas

    Mijn vriendin en ik spelen errug vaak duizenden en wij doen het als volgt:

    elke speler 13 kaarten 1 kaart open, dat is het begin van de weggooistapel. als je aan de beurt bent pak je een kaart, gooi je er 1 weg. de ander heeft de keus, of jou weggegooide kaart en de onderste kaart (dus de hele stapel) pakken of een nieuwe kaart van de grote stapel. en gooit er ook weer 1 weg enz enzDE SCHOPPENVROUW MAG NIET WEGGEGOOID WORDEN!!!!!Uitkomen mag op elk gewenst moment en wij hebben geen limiet die behaald moet worden. verder mag je uitkomen met bv harten 9, schoppen 9 en nogmaals de harten 9. (je speelt met 2 pak spellen), niet aanleggen bij de ander. Wanneer je alle kaarten op tafel hebt en er 1 kunt weggooien, ben je uit.Je telt de punten op tafel (alles t/m 9 is 5 punten waard en alle plaatjes 10 (op schoppenvrouw na die is 100) aas is 15 en joker is 25. en je trekt daar de punten in je hand af. Dat aantal schijf je op en doet een aantal potjes totdat je bij de 1000 bent LET OP: Je kunt dus ook een negatief puntenaantal hebben (te weinig of zelfs niets op tafel!!!)

    Dit zijn de basis regels zoals WIJ die hanteren. Maar van te voren afspreken hoe het gaat wat wel en niet mag is altijd mogelijk natuurlijk.Nou zijn er veel nieuwe of variaties om het moeilijk te maken (wij speelden het zo vaak dat het wat simpel werd dus hebben zelf variaties aangebracht). Als je het wilt weten, mail dan even dan zal ik ze je vertellen. Maar het zijn er nog al wat dus om ze nu te typen en je bent niet geinteresseerd…….

    heel veel plezier, het is een leuk spel.

    groetjes Suzanne