amerikaans jokeren

  • john visscher

    het is jaren geleden dat ik dit spel (AMERIKAANS JOKEREN) gespeeld heb, nu wil ik het opnieuw spelen maar ik weet de spelregels niet meer. wie kan mij daarmee helpen.

    alvast bedankt

  • Mirjam

    Tja dat heb ik dus ook! Het ging toch een beetje als rummycup….maar dan anders!

  • corine

    je begint met dertien kaaren uit te delen

    de volgorde van het spel is als volgt:

    zwik(3 op volgend)

    3 gelijken

    4 opvolgend

    4 gelijken

    5 opvolgend

    6 opvolgend

    7 opvolgend

    de laatste is hele maal uit

    iedere keer als de tegen speler een kaaart weg gooit en jij kunt hem gebruiken koop je er een kaat bij

  • joyce

    Zo nu en dan speel ook ik amerikaans jokeren.

    Er zijn verschillende versies regels van dit spel.

    Ik zoek naar de orginele regels van Amerikaans jokeren.

    Hierbij doel ik op:

    Moet je perse ten eerste opkomen met een setje van (b.v.) 3 gelijken als dit aan de beurt is of mogen het dan ook 4 gelijken zijn?

    Mag je setjes maken van 1 kaart en de rest jokers?

    Mag je ronde 1 al uitkomen?

    Zoja, alle setjes?

    En mag je dan ook al je aansluiters bijleggen?

    Als je, je set op tafel hebt gelegd mag je dan al aansluiten?

    Of moet je dan eerst een ronde wachten?

    Mag je de eerste ronde al uit zijn?

    Ik hoop dat iemand me hierover kan inlichten. :)

  • jim

    Er zijn inderdaad verschillende versies. Als wij het spelen met “nieuwe”mensen wijkt het altijd wel ergens af. De manier waarop wij het vroeger thuis speelden en nu met anderen is als volgt:

    Het spel bestaat uit 7 potjes.

    3 dezelfde, 3 achterelkaar, 4 dezelfde, 4, 5, 6 acherelkaar, in een keer uit.

    Je mag op tafel als je minimaal het setje kan uitleggen. (Uiteraard mag je ipv bijv. 3 er ook meer uitleggen.)

    Als je aan de beurt bent pak je een kaart van de stapel. Dit kan de kaart zijn die je voorganger heeft weggegooid of een van de stapel. Als je niet de kaart van je voorganger pakt mogen de andere spelers die kaart “kopen”, inclusief een strafkaart. Dit kopen kan op verschillende manieren. Sommige doen wie het hoogste biedt. Wij doen het in de volgerde van de speelrichting. M.a.w. degene die het eerst aan de beurt is heeft de eerste rechten om de kaart te kopen.

    Zodra iemand al zijn kaarten heeft uitgelegd en er een heeft weggegooid is het potje uit. De overige spelers tellen hun punten, en die worden genoteerd.

    Voor elke kaart in je hand wordt een cent betaald aan de winnaar van het potje.

    Puntentelling: Joker = 20, Aas = 15, H,V,B = 10, kleintjes =5.

    Wie na afloop van de 7 potjes de minste punten heeft krijgt het geld uit de“pot”van het kopen.

    Gebruik van de joker:

    Hierover bestaan denk ik de meeste verschillen van mening. Bij ons mag je toe en met 4 acheterelkaar geen kom\ker gebruiken om je basis setje compleet te krijgen. Vanaf 5 mag dat wel, je mag deze zelfs bij een ander van tafel pakken, als je de juiste kaart bezit.

    Overige punten:

    Je mag in een setje van drie dezelfde nooit twee exact gelijke kaarten uitleggen. Bijv. niet twee keer ruiten 7 in een setje van drie zevens.

    Er mogen nooit twee jokers aansluitend aan elkaar worden uitgelegd.

    Bij twee setjes speelkaarten, mag elke kkaart ook maar daadwerkelijk twee keer in het spel zijn. Als je medespelers dus bijv. al een harten aas hebben uitgelegd en er ligt ook al ergens een joker voor harten aas, mag jij deze niet meer uitleggen. Zo voorkom je dat een joker “vast”komt te liggen.

  • Lisanne

    wikipedia

    john visscher schreef:

    >

    > het is jaren geleden dat ik dit spel (AMERIKAANS JOKEREN)

    > gespeeld heb, nu wil ik het opnieuw spelen maar ik weet de

    > spelregels niet meer. wie kan mij daarmee helpen.

    > alvast bedankt

  • daan

    ga naar deze site

    http://www.bulletstar.net/reff/lady-kill

  • Oldshatterhand

    Hallo kaartliefhebbers,

    Op Internet heb ik het een en ander vandaan geplukt en in Word een samengevat geheel gemaakt : de spelregels.

    Van Robin had ik het meest aan deze uitgebreide uitleg over dit spel, waarvoor dank.

    Zelf heb ik dit in mijn jeugdtijd zeer veel gespeeld. Echter dit is zo lang terug (zo'n 35 jaar) dat ik het ook niet meer precies kan herinneren.

    Wij hebben het meestal met een grote koppel (2 gezinnen) gespeeld met 3 kaartspellen en mèt geld.

    Ik ben nu bezig om de spelregels in een wat duidelijker context neer te zetten.

    Er zijn echter ook verschillende spelregels per regio, wat wel meer voor komt met kaartspelen. Dus dat is op zich niet vreemd : men kan ervoor kiezen hoe men dit wil spelen.

    Er is wel een duidelijk verschil tussen Jokeren en Amerikaans Jokeren.

    De spelregels van Jokeren zijn makkelijker op Internet te vinden dan Amerikaans Jokeren. Daar is toch te weinig van (her)bekend wellicht.

    Daarom wil ik eigenlijk ook wel wat verandering in brengen.

    De SPELREGELS zijn in Word. Ook heb ik een SCOREKAARTEN gemaakt in Excel.

    Op verzoek kan ik dit toesturen per mail.

    Hieronder de VOLLEDIGE SPELREGELS :

    Amerikaans jokeren ♠ ♥ ♦ ♣ 25 mei 2010

    HOEVEELHEID KAARTSETS

    Het spel wordt gespeeld met :

    - bij 2 tot 4 spelers : 2 sets kaarten (incl. 2x 2 jokers per spel, dus in totaal 4 jokers)

    - bij 4 tot 6 spelers : 3 sets kaarten (incl. 3x 2 jokers per spel, dus in totaal 6 jokers)

    - bij 6 tot 8 of meer spelers : 3 sets kaarten (incl. 3x 3 jokers per spel, dus in totaal 9 jokers)

    HOEVEELHEID RONDES VAN HET SPEL

    Één POTJE bestaat uit 6 RONDES :

    1. drie dezelfde/gelijken

    2. de drie kaart

    3. de vier kaart

    4. de vijf kaart

    5. de zes kaart

    6. in één keer uit

    SPELREGELS

    DELEN VAN DE KAARTEN

    - schud de kaarten goed door elkaar heen en leg deze op een stok (doe dit na elk RONDE van het

    spel; i.v.m. het aantal jokers)

    - alle spelers trekken één kaart -van de stok- en diegene met de hoogste kaart moet beginnen met

    delen

    - de persoon die RONDE geeft iedere persoon 13 kaarten (b.v. 3 - 3 - 3 - 4)

    - de aas = ook een 1

    - het is handig om de kaarten kleur-om-kleur in de hand te houden (b.v. harten, schoppen, ruiten,

    klaveren)

    - vervolgens worden de overige kaarten die niet zijn gedeeld op het midden van de tafel op een

    stok neergelegd

    - als de eventuele dubbele kaarten zijn geruild, of als er niet meer dan 1 persoon een dubbele kaart

    had, kan het spel beginnen

    DUBBELE KAARTEN

    - omdat men met meerdere sets kaarten speelt heeft men kans dat men een dubbele kaart heeft

    - bij het spelen met 2 sets kaarten geldt hiervoor het volgende :

    . als ieder zijn/haar kaarten heeft mag men 1 dubbele kaart ruilen met een tegenstander die ook een

    dubbele kaart heeft (geldt alleen bij de 13-beginkaarten van elk POTJE)

    . men mag geen kaart ruilen als men deze niet dubbel in de hand heeft (anders gooit men deze weg)

    !

    . als men met meer dan 2 personen speelt (bijvoorbeeld met 3 personen), en alle spelers een

    dubbele kaart hebben in hun 13-beginkaarten, worden de dubbele kaart met de klok mee gegeven

    > dus stel:

    . men heeft speler 1, 2, en 3

    . speler 1 geeft zijn/haar dubbele kaart aan speler 2

    . speler 2 geeft zijn/haar dubbele kaart aan speler 3

    . speler 3 geeft zijn/haar dubbele kaart aan speler 1

    - bij het spelen met 3 sets kaarten geldt hiervoor het volgende :

    . de dubbele kaarten kàn men hierbij NIET ruilen omdat vanaf RONDE 1 nu mogelijk is dat men deze

    op tafel neer kan leggen

    6 RONDES

    * ALGEMEEN :

    - als een speler bedoelde set kaarten heeft, mag -als hij/zij aan de beurt is- dit op tafel neer leggen

    (= op tafel komen)

    - men moet altijd bij de 1e kaartleg op tafel zijn gekomen (mèt het aantal kaarten van bedoelde

    RONDE), wil men met meer kaarten op de tafel komen (dit kan pas bij de 2e kaartleg -de volgende

    ronde- gebeuren)

    - een setje bestaat altijd uit minimaal 3 kaarten (geen enkele kaart mag dubbel zijn; natuurlijk

    uitgezonderd RONDE 1)

    - een set kan ook uit meer dan 3 kaarten bestaan :

    . 3 of 4 van dezelfde soort : 3 of 4 azen, 3 of 4 koningen òf

    . oplopend van dezelfde soort : boer, vrouw, heer, aas

    - het is van belang dat men zo snel als mogelijk op tafel komt met bedoelde kaarten, anders kost het

    punten of geld

    * RONDE 1 (= drie dezelfde/gelijken)

    (met “drie dezelfde” bedoelt men : 3 koningen, of 3 achten, of 3 boeren etc.)

    . van verschillende kleur (bij 2 sets kaarten) : harten 3, ruiten 3, schoppen 3

    . van dezelfde kleur (bij 3 sets kaarten) kan dus dan ook : 3x harten 3, 3x ruiten 3, 3x schoppen 3

    - als een speler zo’n set kaarten heeft, mag als hij /zij aan de beurt is, dit op tafel neer leggen

    (= op tafel komen)

    - een setje bestaat altijd uit minimaal 3 kaarten (bij deze RONDE moeten ze altijd dubbel zijn)

    ! LET OP : . als er met 2 sets kaarten gespeeld wordt, zijn er dus slechts 2 dubbele kaarten aanwezig : 2x harten boer, 2x schoppen vrouw

    Hierbij kan dus NIET 3x dezelfde kaart neergelegd worden

    . als er met 3 sets kaarten gespeeld wordt, zijn er dus 3 dubbele kaarten aanwezig

    : 3x harten boer, 3x schoppen vrouw

    Hierbij kan dus WEL 3x dezelfde kaart neergelegd worden

    * RONDE 2 (= -de drie kaart-)

    (met “de drie-kaart” bedoelt men 3x oplopend : 2, 3, 4 of boer, vrouw, heer

    van dezelfde soort > harten, ruiten, schoppen en klaveren)

    - de 1e keer dient men met -de drie kaart- op tafel te zijn gekomen

    - als dit eenmaal gebeurd is, dan is het toegestaan dat er ook kaarten van de vorige RONDE

    neergelegd worden (in dit geval -drie of vier dezelfde/gelijken-)

    * RONDE 3 (= -de vier kaart-)

    (met “de vier kaart” bedoelt men 4x oplopend : 2, 3, 4, 5 of boer, vrouw, heer, aas

    van dezelfde soort > harten, ruiten, schoppen en klaveren)

    - de 1e keer dient men met -de vier kaart- op tafel te zijn gekomen

    - als dit eenmaal gebeurd is, dan is het toegestaan dat er ook kaarten van de vorige RONDES

    neergelegd worden (nu kan dus ook -drie of vier dezeflde/gelijken; de drie kaart-) en eventueel

    meer

    * RONDE 4 (= -de vijf kaart-)

    (met “de vijf kaart” bedoelt men 5x oplopend : 2, 3, 4, 5, 6 of 10, boer, vrouw, heer, aas

    van dezelfde soort > harten, ruiten, schoppen en klaveren)

    - de 1e keer dient men met -de vijf kaart- op tafel te zijn gekomen

    - als dit eenmaal gebeurd is, dan is het toegestaan dat er ook kaarten van de vorige RONDES

    neergelegd worden (nu kan dus ook -drie of vier dezeflde/gelijken; de drie en vier kaart-) en

    eventueel meer

    * RONDE 5 (= -de zes kaart-)

    (met “de zes kaart” bedoelt men 6x oplopend : 2, 3, 4, 5, 6, 7 òf 9, 10, boer, vrouw, heer, aas

    van dezelfde soort > harten, ruiten, schoppen en klaveren)

    - de 1e keer dient men met -de zes kaart- op tafel te zijn gekomen

    - als dit eenmaal gebeurd is, dan is het toegestaan dat er ook kaarten van de vorige RONDES

    neergelegd worden (nu kan dus ook -drie of vier dezeflde/gelijken; de drie, vier en vijf kaart-)

    en eventueel meer

    * LAATSTE RONDE (= -in één keer uit-)

    (met “in één keer uit” bedoelt men : alles in één keer op tafel met àlle eerder genoemde

    combinaties)

    - men mag met elk willekeurige setjes -mag men zelf bepalen- uit komen

    (denk wel aan de kaart die men weg moet gooien!)

    - hierbij komt er maar één iemand op tafel

    BEGIN / VERVOLG / EINDE VAN HET SPEL

    BEGIN VAN HET SPEL

    - de stok (= de overige kaarten die niet zijn gedeeld) liggen ondersteboven op het midden van de tafel

    (zodat men deze kaarten niet kan zien)

    - bij 2 spelers is het niet nodig dat er een kaart zichtbaar op tafel neergelegd wordt

    - bij 3 spelers of meer is dit wel nodig en de deler pakt een kaart die bovenaan op de stok ligt en legt

    deze zichtbaar naast de stok neer (zodat men kan zien welke kaart deze is)

    - diegene die aan de beurt is om een kaart te pakken mag ook de bovenste openliggende kaart

    pakken

    - bij de beurt mag er maar slechts 1 kaart gepakt worden : òf de openliggende kaart òf de niet

    zichtbare kaart op de stok

    - de speler links van diegene die de kaarten gedeeld heeft mag beginnen (met de klok mee)

    - hij/zij mag de kaart nu pakken en in zijn handen nemen (dit is alleen slim als die speler die kaart ook

    kan gebruiken, om b.v. een setje bij elkaar te verkrijgen)

    KOPEN VAN KAARTEN

    - kàn ook fictief indien er nìet met geld, maar met puntentelling gespeeld wordt

    - indien er wèl met geld gespeeld wordt doet men 1 cent in de POT bij elke keer dat men een kaart

    “KOOPT”

    - is alleen van toepassing indien er door 3 of meerdere spelers gespeeld wordt, anders kan dit niet

    - als deze persoon die aan de beurt is, de kaart niet hoeft zegt hij/zij : “TE KOOP”

    (hiermee wordt bedoeld dat hij/zij de kaart niet wil hebben en deze kaart gaat te koop naar de speler

    die weer links van die persoon zit)

    - deze speler kan de kaart kopen (met kopen bedoelt men : de kaart pakken + een kaart van de stok

    pakken… (de kaart van de stok mag men niet aan andere spelers laten zien)

    - maar het kan ook zijn dat deze speler deze kaart van de stok niet wilt hebben en deze kaart

    vervolgens dan weer “TE KOOP” bieden voor de volgende speler (en deze speler staat voor dezelfde

    keuze)

    - dus… de speler die aan beurt is kan één kaart pakken (dus gewoon de kaart pakken en verder niets)

    of “TE KOOP” aanbieden

    - de spelers die daarna aan de beurt zijn kunnen alleen deze kaart kopen of verder “TE KOOP”

    aanbieden

    LET OP : als speler 3 die aan beurt is deze kaart koopt, heeft speler 4 die ook die kaart graag had

    willen hebben pech

    - alleen de laatste kaart die blootgesteld is naast de stok = “TE KOOP”

    ! LET OP : er mag absoluut NIET de voorliggende kaarten die hieronder liggen gekocht worden

    - dit proces van “TE KOOP”-aanbieden gaat door tot iemand deze kaart heeft gepakt of tot deze kaart

    weer terecht komt bij de persoon die de beurt had en deze kaart niet wilde hebben

    (men noemt dit dat de kaart "achter blijft'' > deze kaart blijft dus gewoon liggen en is in principe voor

    “RONDE 1” niet meer bruikbaar)

    - als de speler die aan beurt is deze kaart gewoon pakt, is er dus geen kaart “TE KOOP” aan biedt,

    wordt deze procedure NIET vervolgd

    VERVOLG VAN HET SPEL

    - nadat deze kaart gepakt/gekocht/of achter blijft, mag de speler die eigenlijk aan de beurt was een

    kaart van de stok pakken en deze kaart in zijn/haar handen nemen

    ! LET OP : als de speler deze kaart had gepakt die naast de stok lag, dan had hij/zij deze kaart niet

    mogen pakken

    - deze speler heeft nu 14 kaarten in zijn/haar handen

    - als hij/zij kan, mag hij/zij in 1e instantie ALLEEN een setje (van de te spelen RONDE) op tafel neer

    leggen; anders moet hij/zij de beurt overgeven

    - neergelegd = neergelegd (gedane zaken nemen geen keer) !!

    - voordat hij/zij dit doet, moet hij/zij altijd een kaart “weggooien” (dit doe men meestal met een kaart

    die niet bruikbaar is en waar men dus niet veel mee kan)

    - op het moment dat hij/zij de kaart heeft weg gegooid, is de beurt voorbij (bij elke beurt moet men een

    kaart weggooien)

    - nadat de kaart die weggegooid is, kan de speler die nu aan de beurt is (de speler links daarvan dus)

    gewoon pakken (hij/zijj is immers aan de beurt) of hij/zij kan hem weer “TE KOOP” aanbieden

    - als een speler op een gegeven moment op tafel is gekomen en hij/zij hierna weer aan de beurt is,

    mag hij willekeurige setjes opgooien

    EINDE VAN HET SPEL

    - de speler die als eerste al zijn/haar kaarten kwijt is, heeft gewonnen

    ! LET OP : een speler heeft b.v. nog 3 kaarten in zijn/haar handen hetgeen geen setje is.

    Hij/zij is aan de beurt, maar hij/zij is dus NIET uit. Hij/zij kan namelijk wel dit setje op tafel

    leggen, maar hij/zij heeft dan geen kaart meer om weg te gooien

    - men heeft dus altijd een kaart nodig om weg te gooien. Als men dan geen kaarten meer over hebt,

    dan heeft men pas gewonnen

    - het is tevens ook mogelijk om kaarten aan te leggen bij setjes neergelegd door jezelf of door andere

    spelers, indien men aan de beurt bent, maar nadat je zelf al op tafel bent gekomen

    ! LET OP : er mogen geen kaarten worden weggepakt of gesplitst worden van setjes neergelegd

    door jezelf of door andere spelers

    - er is één uitzondering : men kan in één keer uit komen.

    Hiermee wordt bedoelt dat een speler die nog niet op tafel is gekomen -èn op tafel kan- met daarbij

    ook nog alle andere kaarten wat hij/zij heeft, alles tegelijk op tafel kan neer leggen + een kaart kan

    weggooien. Hij/zij heeft direct niets meer over en is dus dan in-één-keer uit. Alleen in dit geval mag

    men al bij het op tafel komen en de rest van alle willekeurige setjes opleggen.

    DE JOKER

    - een joker telt voor elke willekeurige kaart welke de speler op dat moment wenst

    ! - de speler moet dan wel zeggen waarvoor de joker staat :

    dit wordt vaak opgelost door de joker naast de kleur van de kaart + naast (of tussen) de gewenste

    kaart neer te leggen :

    . RONDE 1 (= -drie dezelfde/gelijken-) :

    > ruiten 3, schoppen 3, joker (deze ligt dus naast de schoppen 3 en daardoor = deze klaveren 3)

    > 2x harten 3, joker (duidelijk : harten 3)

    . àlle andere DELEN (vanaf -de drie kaart-) :

    > joker, ruiten 3, ruiten 4 (deze ligt dus voor de ruiten 3 en daardoor = deze ruiten 2)

    - een andere speler met harten 3 kan -mits hij/zij al op tafel is- de joker “inpikken” = inwisselen

    hiervoor (hij/zij verandert immers niets aan het setje)

    ! - de joker die wordt ingepikt mag deze speler NIET in handen nemen : hij/zij dient dit direct weer

    te gebruiken met één van zijn eigen kaarten òf eventueel aanleggen

    ! - een joker pikken is bij één-keer-uit gaan NIET toegestaan !

    ! - er mogen NOOIT 2 jokers aansluitend aan elkaar worden uitgelegd

    - bij de hoeveelheid sets kaarten dient men rekening te houden met het aantal jokers wat er in het

    spel aanwezig is (bij 2 sets kaarten mag elke kaart ook maar daadwerkelijk 2 keer in het spel

    zijn. Als de medespelers dus b.v. al een harten aas hebben uitgelegd en er ligt ook al ergens een

    joker voor harten aas, dan mag deze niet meer uitgelegd worden : want deze is immers niet

    aanwezig en zit daardoor ook niet in het spel. Zo voorkomt men dat een joker “vast” komt te liggen)

    PUNTENTELLING :

    - nadat een speler heeft gewonnen en geen kaarten meer over heeft, worden de punten van de

    overige spelers geteld :

    . de gewonnen speler heeft 0 punten

    . de andere spelers die nog dus kaarten in de handen hebben moeten de kaarten tellen :

    . joker = 20 punten

    . aas = 15 punten

    . koning/vrouw/boer/10 = 10 punten

    . 2 t/m 9 = 5 punten

    - deze punten worden per persoon, per RONDE opgeteld en op een blaadje opgeschreven

    - de winnaar van de POT (6 RONDES, wat dan uitgespeeld is) = degene met het laagst aantal/minste

    punten

    MET GELD SPELEN :

    - 1 cent in de POT : bij elke keer dat men een kaart “KOOPT”

    LET OP: dus NIET als men de kaart pakt als hij/zij eigenlijk aan de beurt bent

    - na elke RONDE tellen àlle verliezers/tegenstanders het aantal kaarten -wat men nog in de hand had- :

    . joker = 20 cent

    . aas = 15 cent

    . koning/vrouw/boer / 10 = 10 cent

    . 2 t/m 9 = 5 cent

    - dit geld gaat bij de POT (tot het einde van het spel)

    - de winnaar = van de laatste RONDE (-alles in-één-keer uit-) en hij/zij krijgt deze geldpot

    ! ADVIES : speel NÌET mèt geld omdat dit (gok)verslaving in de hand kàn werken

    !!

    Uiteindelijk gaat het om het spelletje zelf en nìet om het geld !!

    SPEL LEREN

    Om dit spel te leren is het raadzaam om een POT (bestaande uit 6 RONDES) met open kaarten te spelen.

    Hierbij dient de kenner tijdens het spelen tekst en uitleg te geven : aldoende leert men.

    Is één POT niet voldoende om het goed onder de knie te krijgen : dan herhalen totdat men dit spelletje door heeft.

    #

  • marloes

    Heej

    ik speel het regelmatig met mijn ouders maar tog wat anders dan hierboven staat.

    eerst delen we de kaarten.

    met 2 spelers elk 15 en met meer elk 13.

    de rest word op een stapel gelegd en de bovenste kaart ernaast.

    de gene links naast de schudder begint en is het volgende spel de schudder.

    de punten

    1/9 = 5 punten

    10 en plaatje = 10 punten

    aas = 25 punten

    joker = 50 punten.

    spel :

    de eerste kaart die er is mag je gewoon kopen ook al kan je hem nog niet gebruiken.

    je pakt dan niet van de stapel!

    om je beurt af te sluiten gooi je weer een kaart weg.

    dit gaat door tot iemand de eerste kaart niet pakt.

    de bedoeling van het spel is om punten te maken.

    let op de eerst volgende keer dat je een kaart van de kooprij kan pakken moet je al 1 ronde op tafel zijn.

    je kan op tafel door 3 dezelfde cijvers van verschillende symbolen ( bijvoorbeeld : harten 3 klaver 3 schoppen 3)

    of als je 3 of meer op volgorde hebt van hetzelfde symbool (bijvoorbeeld: ruiten 4,5 en 6)

    als je aan de beurt bent kijk je eerst als je koopt. koop je moet je met de eerste kaart die je pakt meteen op tafel de rest gaat in je hand. daarna pak je een kaart van het stapeltje. en om af te sluiten gooi je weer weg.

    de joker mag voor elke kaart maar deze kan wel door een andere speler gepikt worden. (bijvoorbeeld: joker,harten 2 en harten 3.) als de volgende speler de harten aas heeft ruilt hij deze om voor jou joker. de joker moet dan wel meteen weer op tafel neer gelegd worden. als er 1 iemand uit is is bij iedere speler de kaarten in de hand min punten en de kaarten op tafel plus punten. tel de min punten van de pluspunten en bekijk je score.

    wij gaan meestal door tot iemand bij de 1500 punten is en diegene is de winnaar.

    met geld kan het ook.

    bijvoorbeeld de winnaar heeft in totaal 1600 punten behaald.

    de 2de 1400 en de 3de 1200.

    hier maken we 16.00 14.00 en 12.00 van.

    de 2de moet de winnaar 2 euro betalen want 16.00-14.00 = 2.00

    de 3de moet de winnaar 4 euro betalen want 16.00-12.00 = 4.00

    ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is.

  • anny

    Hallo

    Je schrijft dat je de spelregels en een scorelijst hebt. Zou je me die eventueel willen bezorgen? Ik zou je dankbaar zijn!

    anny