tarot - spelregels

  • elastiman

    Wie stuurt me de spelregels (liefst in het Nederlands) van het Tarot kaartspel?

    Het mag ook een eigenhandig geschreven uitleg zijn over hoe het spel te spelen

  • ?

    1. VOORWOORD (van de vertaler):

    Deze spelregels zijn het resultaat van een (nogal vrije) vertaling van de “officiele se spelregels zoals die door de Franse bond zijn vastgesteld” ten behoeve van de in Frankrijk georganiseerde competities. Als bron voor de vertaling heb ik de regels gebruikt, die waren gepubliceerd op een papiertje, dat zich in de verpakking van een een spel tarot-kaarten bevond. Later heb ik ontdekt, op het internet, dat er vele verschillende officiele regels zijn gepubliceerd (zie menu; deze komen alle gelukkig, in grote lijnen, op het zelfde neer). De Nederlandse vertaling werd primair opgesteld voor eigen gebruik. Op het internet kon ik geen Nederlandese vertaling was te vinden. Daarom heb ik er gelijk maar een internet site van gemaakt, zodat anderen er desgewenst ook van kunnen profiteren.

    De vertaler is overigens maar een amateur, zowel in het vertalen uit vreemde talen, als in het beheersen van Tarot (ik heb het tot heden toe pas twee keer gespeeld). Nu ik echter de spelregels wat beter ken, hoop ik het wat vaker te spelen, desnoods tegen de computer (er bestaan hiervoor verschillende programma's (allemaal Franse).

    Als u wilt weten wie ik ben, moet u naar mijn eigen “echte” home-site http://web.inter.NL.net/hcc/M.A.F/ surfen. Deze uitgebreide site gaat over een ander kaartspel: bridge, waar ik helemaal gek van ben. Op deze bridge-site kunt u ook een paar gegevens over mijzelf vinden, waaronder, net als hier, mijn e-mail adres (ik ontvang graag reactie over mijn sites).

    In déze Tarot-site staan niet zo veel links; daarvoor moet u gebruik maken van andere sites, die dit wel bieden (zie menu: 3de pull down listbox).

    Er is een prachtige Engels-talige site, waar de spelregels (in het Engels) van honderden kaartspelen, die in de wereld worden gespeeld, zijn te vinden. Ik raad u zeer aan om deze site: http://www.pagat.com/index.html eens te bezoeken. Hier vindt u ook veel relevante links, werkelijk erg mooi georganiseerd.

    Een voorproefje van al dat moois, zoals de Spelregels in het Engels die ik gecopieerd heb van eerdergenoemde Engelse site vindt u hier. Op deze pagina vindt u verschillende links naar andere interessante bronnen, o.a. naar de Fédération Française de Tarot en naar de Régles Officiel de la FFT in het Frans (overgenomen in het menu). Vanaf deze site kunnen ook diverse computerprogramma's worden gedownload, waarmee je Tarot kan spelen. Omdat dat niet altijd even goed werkt, en ik ook beschik over het computer programma van Patrick Coscas, kunt u de self-extracting zip-file, d.m.v. volgende link, ook nu direct downloaden vanaf deze Tarot-site.

    Ik heb in Australie een site gevonden over de plaatjes van de Tarot kaarten en een korte beschrijving hiervan. Deze heb ik ook gecopieerd omdat ik hem zo mooi vond.

    2. INLEIDING

    De “Fédération française de Tarot” heeft in 1973 officiele algemene spelregels voor Tarot opgesteld, die sindsdien gelden op alle toenooien waar Tarot competities worden gespeeld.

    Tarot is de voorouder van alle kaartspelen. Het is voor het eerst door de Sarracijnen, tijdens de invasie van Italie in de 10de eeuw, in Europa geintroduceerd. De “Tarots” werden de eerste Europese kaarten.

    Het allereerste spel dateert van 1379. Tot aan de renaissance werden de kaarten echter bijna uitsluitend gebruikt voor het voorspellen van de toekomst. De Tarot-kaarten bleven lange tijd een tovermiddel van de kaartleggers, van magiers en van waarzegsters.

    Daarna werd het steeds meer een spel dat tot heden ten dage, 5 eeuwen later, nog steeds een succes is (tenminste in Frankrijk).

    Tarot werd dus op nieuw iets unieks omdat het nu om een spel ging. Het Tarot spel vereist veel vaardigheden: techniek, geheugen, berekening, psychologisch inzicht, concentratie. Alles komt voor in een partijtje. Daaraan ontleent het spel z’n oorspronkelijkheid en z’n charme, zonder dat het goede humeur, de truccendoos en de schoonheid tekort worden gedaan.

    opm:

    In Oost-Europese landen, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechie, Slovenia, Slowakije en mogelijk ook nog andere, is het spel ook bekend onder de naam TAROC, of iets wat daarop lijkt.

    3. HET SPEL

    Normaal wordt Tarot met vier personen gespeeld. Het kan tegenwoordig ook met drie of vijf personen worden gespeeld; de regels moeten dan wel enigzins worden aangepast.

    De speler, de zg. PRENEUR, speelt altijd tegen de andere drie gezamelijk, die de DEFENSE worden genoemd. De Défense of Verdediging moet dus onderling samen spelen om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken.

    De Preneur (Aannemer) moet meer dan een bepaald aantal punten proberen te bereiken. Dit minimum aantal punten hangt af van zijn eigen hand. Het wordt nl bepaald door het aantal zg. OUDLERS of BOUTS (Oedels) (0,1,2 of 3), dat hij bezit.

    4. DE KAARTEN

    Een spel Tarot bestaat uit vier kleur-categorien Schoppen , Harten, Ruiten en Klaver. Elke kleur bestaat uit 14 kaarten, waarvan vier honneurs: Koning, Dame, Heer en Boer (Roi, Dame, Cavalier en Valais = R, D, C & V) en uit de kaarten 10 t/m 2 en de Aas. De Aas heeft de laagste waarde (1). De Koning is de hoogste. Tenslotte zijn er nog de 21 TROEF-kaarten, waarop zinnebeeldige figuren staan afgebeeld, die elk een ander thema voorstellen, en die van 1 t/m 21 zijn genummerd.

    De 78ste kaart is het zg EXCUUS (Joker), die op elk moment gespeeld mag worden in plaats van elke willekeurige andere kaart. Deze kaart en de hoogste en laagste troef 1 en 21 hebben speciale functies in het spel. Op deze zg. Oedels (BOUTS) wordt later nog teruggekomen.

    Ze zijn niet alleen punten waard, maar als de oedels in je slagen zitten, verlagen ze ook nog eens het aantal punten dat nodig is om te kunnen winnen.

    5. HET GEVEN

    Door allemaal een kaart trekken wordt bepaald wie de gever is. Degene die de laagste kaart heeft getrokken wordt de Gever. Klaver Aas is de laagste kaart en de hoogste kaart is Troef 21. Als een speler de JOKER heeft getrokken, moet deze opnieuw een kaart trekken.

    De kaarten worden geschud door degene die tegenover de Gever zit, nadat de stapel kaarten is gecoupeerd door de speler links van de Gever. Het couperen is verplicht.

    Het delen van de kaarten gaat tegen de klok in en met drie kaarten tegelijk.

    Tijdens het delen wordt ook de zg. HOND samengesteld. Dit is een apart stel van 6 gesloten kaarten, die ter beschikking komen van de Gever en die één voor één worden gegeven. De deler bepaalt welke kaarten naar de chien gaan, met dien verstande, dat De HOND nooit de bovenste en evenmin de onderste kaart van de stapel bevatten.

    Bij ieder volgend spel is er een nieuwe gever. Dit is altijd speler die volgt, in de richting van het spelen, op de laatste gever.

    6. HET BIEDEN

    De speler, rechts van de deler, begint met bieden, dwz: òf hij “past”, òf hij “neemt”. Als hij heeft geboden, is het woord aan zijn rechter buurman of buurvrouw, die mag passen of overbieden. De hoogste Aannemer moet spelen als de drie spelers na hem hebben gepast.

    Als alle vier spelers hebben gepast, moet er opnieuw worden gegeven, ditmaal door de rechter buurman van de vorige gever.

    De Aannemer heeft zich verplicht een bepaald aantal punten te halen.

    Dit aantal punten hangt af van het aantal Oedels dat hij aan het einde van het spel in zijn bezit heeft. Hoe minder Oedels , hoe meer punten er moeten worden gehaald. (zie tabel )

    Er zijn verschillende contracten mogelijk, oplopende hoogte:

    de GREEP (la Petite ou la Prise)

    de WACHT met de Hond (la Garde avec le Chien)

    de WACHT zonder de Hond (le Garde sans le Chien)

    de WACHT tegen de Hond (la Garde contre le Chien)

    het SLEM (le Chelem)

    In geval 1 en 2 beschikt de Deler over de kaarten van de Hond, die, voor iedereen zichtbaar, wordt omgedraaid. Hij mag ze ruilen met zes kaarten van z’n eigen spel (l’Ecart = Weg gedane Kaarten), zonder deze laatsten te tonen aan de Verdediging.

    In geval 3 worden de kaarten van de Hond worden pas omgedraaid na het spelen. De punten van deze kaarten komen echter ten goede aan Aannemer.

    In geval 4 worden de kaarten evenmin omgedraaid aan het begin van het spel, maar de punten komen nu ten goede aan de verdediging.

    Tenslotte geval 5: Slem is de weddenschap om alle slagen te maken. Het is geen contract in de zin van 1 t/m 4. Het komt bovenop de bieding en wordt eventueel gedaan na het uitruilen van kaarten met de Hond.

    In geval van slem moet/mag de Aannemer de eerste keer zelf uitkomen.

    7. DE HOND

    Als het bieden is beeindigd, geeft de Gever de kaarten van de Hond, nog steeds gesloten, aan de Aannemer. Deze draait de kaarten, voor iedereen zichtbaar, om, als hij een Greep of een Wacht (met) geboden heeft. Hij schuift ze opzij, om na het spelen pas om te draaien, als hij een Wacht, zonder of tegen de Hond, heeft geboden.

    8. Kaarten geruild met de Hond: L’ ECART

    Als de kaarten tegen de Hond zijn gespeeld (geruild) geeft de Aannemer te kennen dat het spel kan beginnen. Daarna mag hij geen kaarten meer ruilen.

    Er mogen geen Koningen en Oedels worden geruild. Troeven mogen slechts worden ingeruild als het niet anders kan. Bovendien moeten die dan aan de tegenstanders worden getoond.

    9. HELEBOEL of EEN HANDVOL ( = La Poignée = Manche = handvat)

    Het bezit van eeen Poignée levert extra punten op. Er zijn drie soorten Poignée:

    Simple Poignée 10 Troeven

    Double Poignée 13 Troeven

    Triple Poignée 15 Troeven

    Het melden van een Poignée heeft tot gevolg dat er in geval van winst een extra premie wordt verleend. In geval van verlies wordt dit echter extra bestraft. Het is niet verplicht om een Poignée te melden.

    Als de Poignée gemeld wordt, moet dit gebeuren vlak voor het spelen van de eerste kaart en niet eerder of later. Tevens moet dan de soort worden genoemd. Op verzoek moet de Poignée ook geheel worden getoond.

    Een speler die de Joker in een Poignée toont, geeft hiermee aan dat niet meer troeven heeft. De plaats van de Joker in de Poignée is vrij.

    Bij de Verdediging is de Poignée solidair, d.w.z. dat het gezamelijke troefbezit geldt en dat de punten gelijkelijk worden verdeeld.

    De Poignée wordt dus toegerekend (in meerdering of mindering) aan de partij die haar heeft getoond, hetzij de Aannemer, hetzij de de Verdediging.

    De tegenstander van de Poignée-melder profiteert nl in geval van verlies; Hij krijgt de punten die de verliezer zou hebben gekregen in geval van winst.

    10. KAARTSPEL

    De uitkomst (de eerste gespeelde kaart) wordt normaal uitgevoerd door de speler rechts van de Gever, behalve in het geval van Slem waar de Aannemer zelf moet uitkomen. Ieder speelt op zijn beurt (tegen de wijzers van de klok in) een kaart.

    Vanaf de tweede slag wordt steeds uitgekomen door de speler, die de vorige slag heeft gewonnen.

    Als uitgekomen is met een kleur, dan is men verplicht om die kleur bij te spelen, zonder dat men verplicht is om hoger bij te spelen. Als je geen kaarten meer hebt van de gevraade kleur ben je verplicht om te troeven of zonodig te overtroeven, als een andere speler al eerder getroefd heeft.

    Als het niet mogelijk is om te overtroeven, dan moet er indien mogelijk toch troef bijgespeeld worden.

    Er mag dus nooit een andere kleur worden bijgespeeld, als er nog kaarten in de gevraagde kleur of troef aanwezig zijn.

    Als er troef wordt gevraagd ben je verplicht om te overtroeven, indien onmogelijk moet er toch troef worden bekend. Alleen als de troeven op zijn mag een andere kleur worden gespeeld.

    Een speler mag nooit voor zijn beurt spelen. Elke kaart die zo getoond wordt, wordt beschouwd als te zijn gespeeld. Zolang de lopende slag nog niet is omgedraaid mag elke speler de vorige slag nog een keer zien.

    De Aannemer verzamelt zijn eigen slagen. De verdediger, die tegenover de Aannemer zit, verzamelt de slagen van de gehele verdediging.

    11. Het KLEINTJE TROEF, le PETIT au BOUT

    Het Kleintje Troef kan tijdens het spel overgaan van de ene naar de andere partij.Hij gaat naar de partij die de slag wint waarin hij is gespeeld. Als het Kleintje deel uit maakt van de laatste slag, op het zg nippertje (le Petit au bout) krijgt de winnaar van die slag (omdat dit meestal het resultaat is van een gevolgde speel-strategie, de zg coup) een extra premie.

    Als de een verdedigende speler het Kleintje op het Nippertje wint, moet deze de verdiende premie delen met de andere verdedigers.

    12. De JOKER of: L’EXCUSE

    De Joker heeft helemaal geen troefwaarde. Hij dient als extraatje (terwijl hij zich hiervoor verontschuldigt = “excusé”) voor de speler die hem bezit en die hem mag spelen in elke willekeurige slag, waarin hij in de plaats komt van elke andere reglementair te spelen kaart. Hij kan dus gespeeld worden i.p.v een troef of een kaart van een willekeurige kleur.

    Hij blijft het eigendom van de oorspronkelijke bezitter. Als de tegenstander de slag met de Joker wint moet hij die onmiddellijk ruilen tegen een willekeurige lage kaart, die daartoe uit een van de reeds gespeelde slagen wordt genomen.

    Als iemand uitkomt met de Joker, dan bepaald de daarop volgende speler de te spelen kleur mmet zijn uitkomst.

    In de laatste slag mag niet worden uitgekomen met de Joker. Als het toch gebeurt, moet hij worden overgedragen aan de tegenstander. Deze laatse regel geldt niet voor de Aannemer, als deze Slem heeft geboden.

    13. BEREKENING van de SCORES

    Aan het einde van een spel worden enerzijds de punten van de Aannemer geteld en anderzijds, ter controle, de door de Verdediging behaalde punten.

    Voor dit tellen wordt o.a. gebruik gemaakt van een tabel, waarin de, voor de berekening benodigde, numerieke waarden systematisch staan vermeld.

    Het totaal moet altijd 91 punten zijn.

    Om zijn of haar contract te winnen moet de aannemer een minimum aantal punten halen. Dit minimum is een functie van het aantal Oedels (“Bouts” of "Oudlers) dat de Aannemer bezit in de gemaakte slagen aan het einde van het spel. (Voor de telling wordt, in het geval van Wacht zonder de Hond, de eventuele Oedel uit de Hond toegewezen aan de Aannemer.

    Als het vereist aan punten precies is gehaald, dan is het contract “precies gemaakt”(<>);

    Alle punten die daarboven worden gemaakt zijn winstpunten.

    Als het aantal punten minder is, is het contract niet gehaald: NAT, en het aantal tekortkomende punten zijn verliespunten; deze worden dus negatief geteld.

    Voor elk contract worden zonder meer, als beloning voor het aannemen, 25 plus-punten premie toegekend. Als je Nat gaat verlies je deze premie-punten dus niet.

    Opm:

    Ik acht het nuttig om hier met eigen woorden even een korte toelichting te geven op de tabel. Voor veel Fransen is deze toelichting zo vanzelfsprekend, dat de Federatie dit daarom niet in de spelregels heeft opgenomen. Om dezelfde reden heb ik de tabel enigzins aan gepast.

    Toelichting op de tabel:

    De Fransman zegt: De Roi is 5 punten. De Dame is 4, de Cavallier is 3 en de Valais is 2 punten. Op de keper beschouwd is dit niet helemaal juist.

    Dit wordt veroorzaakt door hun manier van tellen. Ze tellen altijd 2 kaarten tegelijk: Een “waardeloos niet-plaatje” en een ander kaart. Is dit ook een “waardeloos niet-plaatje” dan tellen ze voor de 2 samen 1 punt. Dit is correct als, als je een waarde van een halve (½) punt toekent aan een “waardeloos niet-plaatje. In de officiele spelregels wordt dit erg onduidelijk beschreven. Er wordt niet vermeld, dat de ”waardevolle plaatjes“ ook worden samengevoegd met een ”waardeloos niet-plaatje“, alvorens te tellen. Per paar zijn de waarden inderdaad 5,4,3 en 2. Zonder het ”waardeloos niet-plaatje" zijn de plaatjes slechts 4½, 3½, 2½ en 1½.

    Door telkens paren kaarten tegelijk te tellen, vermijd je de breuken. Deze wijze van tellen is dus zeer handig.

    Behalve de 16 plaatjes van de 4 kleuren hebben ook de Oedels: Joker en hoogste (21) en laagste (1) (le Petit = het Kleintje) Troef, ook elk een waarde van 4½ punt, net zoveel als de Koning (Roi) dus.

    De tabel is een letterlijke vertaling van de Franse tabel. Zonder bovenstaande toelichting vindt ik het niet erg duidelijk. De Engelse spelregels zijn ook in dit opzicht veel helderder.

    Totzover de toegevoegde toelichting.

    Contract Factor:

    Het tot nu toe berekende totaal aantal punten wordt vermenigvuldigd met een factor, die afhankelijk is van de bieding. Deze factor bedraagt:

    Gespeeld Contract: Contractfactor

    Greep (Prise) 1.0

    Wacht of Wacht Met (Garde ou Garde Avec) 2.0

    Wacht Zonder (Garde Sans) 4.0

    Wacht Tegen (Garde Contre) 6.0

    Premie voor het Kleintje Troef: :

    In het geval van “Het Kleintje op het Nippertje” (“Petit au Bout”) ontvangt de partij, die de slag maakt een premie van 10 punten, welke nog moeten vermengvuldigd met de, in het vooraf gaande beschreven, factor die door het contract wordt bepaald. Dit komt dus neer op resp. 10, 20, 40 en 60 punten.

    Deze premie wordt toegekend, onafhankelijk van het gevolg van de coup (op winnen gerichte strategie). Dus als de Verdediging in de laatste slag uitkomt met het Kleintje Troef (Petit Bout) en de Aannemer wint de slag, dan gaat de premie toch naar de Verdediging. De premie wordt dus afgetrokken van het positieve totaal van de Aannemer.

    Als de Aannemer in de laatste slag met het Kleintje Troef uitkomt, maar Nat gaat op het contract, wordt de premie afgetrokken van het punten totaal van de verdediging.

    Premie voor een Handvol (La Poignée):

    De partij die een Handvol toont, krijgt de premie als zij wint. Als de andere partij wint, krijgt de partij, die de Handvol toonde, een even grote straf.

    De waarde van de Handvol is voor alle contracten hetzelfde:

    TYPE van de HANDVOL (La Poignée) aantal Troeven aantalPunten

    Enkelvoudige Handvol (Simple Poignée) 10 20

    Dubbele Handvol (Double Poignée) 13 30

    Drievoudige Handvol (Triple Poignée) 15 40

    Slem premies:

    Als bovenop een contract Slem wordt geboden, worden premie punten dan wel strafpunten toegekend, al naar gelang het geboden Slem wel of niet werd bereikt. De premie/straf hangt af van het geboden contract:

    Slem, aangekondigd en gemaakt +400 punten

    Slem, niet aangekondigd, maar toch gemaakt +200 ,,

    Slem aangekondigd,maar niet gemaakt - 200 ,,

    Als de aankondiger van het Slem in het bezit is van de Joker (l’Excuse) mag hij na het maken van alle voorgaande slagen, deze (noodgedwongen) als laatste spelen.

    Als hij bovendien in het bezit is van het Kleintje Troef (le Petit), mag hij deze, alleen in dit geval, als ‘op één na laatse’ spelen, zonder de premie voor “het Kleintje op het Nippertje” (“le Petit au Bout”) mis te lopen.

    14. PUNTEN TELLEN, de STAND en het NOTEREN

    Iedere Verdediger scoort per spel een aantal, op bovenbeschreven manier berekende, aantal punten. Dit aantal is negatief als de Aannemer wint en positief als de Aannemer Nat gaat.

    De Aannemer noteert drie (als met vier spelers wordt gespeeld) keer dit totaal, positief als hij wint en negatief als hij verliest.

    Het totaal van de vier scores moet dus altijd NUL zijn.

    Opm:

    In het officiele Franse regelement worden nu een aantal voorbeelden gegeven. Ik denk dat de uitleg tot nu toe voldoende is. Er zijn m.i. geen voorbeelden nodig. Wie daar toch nog behoefte aan heeft verwijs ik naar de originele tekst.

    Er staat in dit hoofdstuk ook nog een stukje over Slem, wat volgens mij in het vorige hoofdstuk thuis hoort. Ik heb de vertaling dan ook daar geplaatst.

    15. De ETHIEK van het SPEL

    Iedere speler moet zich beleefd en hoffelijk gedragen ten opzichte van de andere spelers, zowel de partners als de tegenstanders. De spelers moeten zorgvuldig vermijden om opmerkingen te maken of gedragingen te vetonen, die de andere spelers ergeren, op de zenuwen werken of hun op andere manier het plezier in het spel bederven. Ongerechtvaardigde aarzelingen, gekunstelde streken, goed- of afkeurende opmerkingen en onbeleefde opmerkingen horen niet thuis aan de Tarot tafel.

    16. ARBITRAGE REGELS

    De regels voor het spelen met 3 of 5 spelers zijn bij de FFT (Féderation Française de Tarot) voor 15 FF verkrijgbaar. Hier wordt ook in beschreven hoe men moet handelen indien er zich tijdens een tournooi onregelmatigheden aan tafel voor doen.

    Opm:

    Er staan verschillende versies van de regels op het internet. Dit is ook overgenomen op deze site (zie menu). Deze bevatten ook de regels voor het spelen met 3 en 5 spelers. Ik heb dit gedeelte niet meer vertaald, maar ik wil er in z'n algemeenheid wel wat over zeggen.

    Je deelt de kaarten totdat ze bijna op zijn en je maakt van de rest, eventueel volgens een bepaald ritueel, een Hond.

    Met 3 spelers is bestaat de Hond uit: (3 + n * 3) kaarten, waarbij n een, nader vast te stellen, geheel getal is. Iedere speler krijgt dan: (25 – n) kaarten.

    Met 5 spelers zou de Hond uit (5 + m * 5) kaarten, waarbij m weer een, nader vast te stellen, geheel getal is. Iedere speler krijgt dan (15 – m) kaarten.

    Met 3 spelers speelt altijd één speler tegen de andere twee. Als je n=2 kiest is de Hond van vergelijkbare grootte als bij 4 spelers. De drie spelers moeten alle drie in staat zijn om 23 kaarten in de hand te houden.

    Met 5 spelers kun je kiezen voor “1 tegen 4” of “2 tegen 3”. Als je m=1 kiest blijft er een mooie Hond van 6 kaarten over.

    Als je met drie of 5 man bent en je hebt allemaal zin in een potje Tarot, dan kun je op basis van de regels voor 4 spelers een heel eind op gang komen. Je moet wat experimenteren met met de keuzemogelijkheden, die bovenstaande redenering open laten. Kies maar iets wat je leuk lijkt. Improviseer een beetje. Dan gaat het spelen vanzelf.

    17. DUPLICATE TAROT

    Opm.

    Wie in dit onderwerp is geinteresseerd, moet het zelf maar vertalen. Het is een technisch verhaal voor organisatoren van wedstrijden van vier spelers per tafel.

    Ik heb de regels vertaald voor Nederlanders, die op vacantie in Frankrijk, het spel eens willen spelen met Fransen en daarvoor heb je dit verhaal helemaal niet nodig. De Fransen zelf zijn bijna allemaal op de hoogte van de regels.

    Nog een opmerking:

    Voor de bezoekers van mijn TAROT-home-page:

    Het is moeilijk om in Nederland een Tarot-kaart-spel te kopen.

    Je zou er zelf één kunnen maken, bijv met behulp van de vele mooie plaatjes, die elders op deze site staan, maar dat is een heel gedoe. Het is gemakkelijker om een spel samen te stellen uit twee identieke kaartspelen van 52 kaarten. 26 kaarten van het tweede spel moeten hiertoe met viltstiften of iets dergelijks worden bewerkt.

    In Frankrijk is het vooral in de kleinere plaatsen ook niet gemakkelijk om ze te kopen. Soms lukt het in kantoorboekhandels, maar de kans om een spel te bemachtigen is groter in de TABAC-winkel.

    Het is bekend dat het kaartspel met de 78 kaarten ook in veel Oost Europese landen wordt gespeeld. Het heet daar vaak TAROC. Ik weet niet hoe je dat uitspreekt. De regels zijn ongeveer gelijk aan die in Frankrijk. Het kan haast niet anders of je moet het ook in die landen kunnen kopen. Ik kom nooit in die buurt dus ik kan het ook niet onderzoeken.

    Tenslotte:

    Een verzoek aan de bezoekers van deze site, die wel eens in Oost-Europa komen:

    Heeft u interessante ervaringen met Taroc, laat het mij a.u.b. weten. Het is misschien interessant om daar ook wat van, als ‘home page’, op het internet te zetten. Als u dat doet en het aan mij laat weten, dan zal ik op deze site zeker naar uw pagina verwijzen. Ik ben ook graag bereid om, indien dat nodig mocht zijn, u te helpen met het op het internet (dwz op computer van uw eigen provider) zetten, van zo’n pagina.

    Vlijmen (NL), Chiel Verwoest (slechts vertaler, en overigens alleen maar voor deze gelegenheid)

    (Ingezonden Mededeling)

    Houdt u van BRIDGE? Bent u geinteresseerd in een nieuw systeem?

    Dan moet u eens kennis maken met het nieuwe bridge biedsysteem: M.A.F. Het is ongelooflijk maar dit kan helemaal gratis. Dit wordt u aangeboden door de schrijver van deze site, alstublieft:

    Dit biedsysteem is gebaseerd op een geheel nieuwe totaal-visie op het bieden.

    Het omvat veel originele biedtrucs o.a. een generalisatie van de Stayman/Jacoby principes voor bijna alle “niet 1SA openingen”.

    Door de vele multi-openingen en multi-antwoorden maakt dit systeem de communicatie tussen de spelers van een bridgepaar veel nauwkeuriger en efficienter dan u gewend bent in andere systemen.

    De systeem-afspraken vertonen veel onderlinge samenhang en zijn bovendien onderbouwd met de unieke resultaten van uitbegreide kansberekeningen.

    Een beschrijving van het systeem is op het internet gepubliceerd. Deze publicatie bevat tevens een samenvatting in de vorm van een aantal overzichtelijke tabellen.

    De letters M.A.F. staan o.a. voor “Magic Acol Fucker”, maar ook voor “Majors Always First”, “Minors Always Forcing” en voor “Multi's Are Favorite”.

    U kunt, gratis, nog veel meer over te weten komen over MAF, door op het logo te klkken. Dit verschijnt in een apart window, nadat je op deze hebt gedrukt.

    U belandt dan in de Engelse versie van MAF, die op een andere server staat. (U moet daarna eerst het window maximaliseren. In Netscape 4.* kunnen via het VIEW-menu ook naar keuze één of meer extra bars - location, personal en/of navigation - aan de browser worden toegevoegd; in IExplorer overeenkomstig handelen.) Desgewenst kunt vanuit de Engelse versie gelijk verder surfen naar de Nederlandse versie.

    Evenals dit met de Tarot-site kan, kunt u de gehele MAF-site (zowel de Nederlandse als de Engelse versie) downloaden naar uw eigen computer. Op die manier kunt u alles op uw gemak, en zonder kosten, ‘off line’ bestuderen.

  • Bart Devos

    Top Helderzienden !

    Wil je je Toekomst weten ?

    Hier vind je een verzameling van de béste websites met Helderzienden.

    Succes !

    Top Helderzienden, KLIK HIER

  • Thea

    Anonymous

    1. VOORWOORD (van de vertaler):

    Deze spelregels zijn het resultaat van een (nogal vrije) vertaling van de “officiele se spelregels zoals die door de Franse bond zijn vastgesteld” ten behoeve van de in Frankrijk georganiseerde competities. Als bron voor de vertaling heb ik de regels gebruikt, die waren gepubliceerd op een papiertje, dat zich in de verpakking van een een spel tarot-kaarten bevond. Later heb ik ontdekt, op het internet, dat er vele verschillende officiele regels zijn gepubliceerd (zie menu; deze komen alle gelukkig, in grote lijnen, op het zelfde neer). De Nederlandse vertaling werd primair opgesteld voor eigen gebruik. Op het internet kon ik geen Nederlandese vertaling was te vinden. Daarom heb ik er gelijk maar een internet site van gemaakt, zodat anderen er desgewenst ook van kunnen profiteren.

    De vertaler is overigens maar een amateur, zowel in het vertalen uit vreemde talen, als in het beheersen van Tarot (ik heb het tot heden toe pas twee keer gespeeld). Nu ik echter de spelregels wat beter ken, hoop ik het wat vaker te spelen, desnoods tegen de computer (er bestaan hiervoor verschillende programma's (allemaal Franse).

    Als u wilt weten wie ik ben, moet u naar mijn eigen “echte” home-site http://web.inter.NL.net/hcc/M.A.F/ surfen. Deze uitgebreide site gaat over een ander kaartspel: bridge, waar ik helemaal gek van ben. Op deze bridge-site kunt u ook een paar gegevens over mijzelf vinden, waaronder, net als hier, mijn e-mail adres (ik ontvang graag reactie over mijn sites).

    In déze Tarot-site staan niet zo veel links; daarvoor moet u gebruik maken van andere sites, die dit wel bieden (zie menu: 3de pull down listbox).

    Er is een prachtige Engels-talige site, waar de spelregels (in het Engels) van honderden kaartspelen, die in de wereld worden gespeeld, zijn te vinden. Ik raad u zeer aan om deze site: http://www.pagat.com/index.html eens te bezoeken. Hier vindt u ook veel relevante links, werkelijk erg mooi georganiseerd.

    Een voorproefje van al dat moois, zoals de Spelregels in het Engels die ik gecopieerd heb van eerdergenoemde Engelse site vindt u hier. Op deze pagina vindt u verschillende links naar andere interessante bronnen, o.a. naar de Fédération Française de Tarot en naar de Régles Officiel de la FFT in het Frans (overgenomen in het menu). Vanaf deze site kunnen ook diverse computerprogramma's worden gedownload, waarmee je Tarot kan spelen. Omdat dat niet altijd even goed werkt, en ik ook beschik over het computer programma van Patrick Coscas, kunt u de self-extracting zip-file, d.m.v. volgende link, ook nu direct downloaden vanaf deze Tarot-site.

    Ik heb in Australie een site gevonden over de plaatjes van de Tarot kaarten en een korte beschrijving hiervan. Deze heb ik ook gecopieerd omdat ik hem zo mooi vond.

    2. INLEIDING

    De “Fédération française de Tarot” heeft in 1973 officiele algemene spelregels voor Tarot opgesteld, die sindsdien gelden op alle toenooien waar Tarot competities worden gespeeld.

    Tarot is de voorouder van alle kaartspelen. Het is voor het eerst door de Sarracijnen, tijdens de invasie van Italie in de 10de eeuw, in Europa geintroduceerd. De “Tarots” werden de eerste Europese kaarten.

    Het allereerste spel dateert van 1379. Tot aan de renaissance werden de kaarten echter bijna uitsluitend gebruikt voor het voorspellen van de toekomst. De Tarot-kaarten bleven lange tijd een tovermiddel van de kaartleggers, van magiers en van waarzegsters.

    Daarna werd het steeds meer een spel dat tot heden ten dage, 5 eeuwen later, nog steeds een succes is (tenminste in Frankrijk).

    Tarot werd dus op nieuw iets unieks omdat het nu om een spel ging. Het Tarot spel vereist veel vaardigheden: techniek, geheugen, berekening, psychologisch inzicht, concentratie. Alles komt voor in een partijtje. Daaraan ontleent het spel z’n oorspronkelijkheid en z’n charme, zonder dat het goede humeur, de truccendoos en de schoonheid tekort worden gedaan.

    opm:

    In Oost-Europese landen, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechie, Slovenia, Slowakije en mogelijk ook nog andere, is het spel ook bekend onder de naam TAROC, of iets wat daarop lijkt.

    3. HET SPEL

    Normaal wordt Tarot met vier personen gespeeld. Het kan tegenwoordig ook met drie of vijf personen worden gespeeld; de regels moeten dan wel enigzins worden aangepast.

    De speler, de zg. PRENEUR, speelt altijd tegen de andere drie gezamelijk, die de DEFENSE worden genoemd. De Défense of Verdediging moet dus onderling samen spelen om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken.

    De Preneur (Aannemer) moet meer dan een bepaald aantal punten proberen te bereiken. Dit minimum aantal punten hangt af van zijn eigen hand. Het wordt nl bepaald door het aantal zg. OUDLERS of BOUTS (Oedels) (0,1,2 of 3), dat hij bezit.

    4. DE KAARTEN

    Een spel Tarot bestaat uit vier kleur-categorien Schoppen , Harten, Ruiten en Klaver. Elke kleur bestaat uit 14 kaarten, waarvan vier honneurs: Koning, Dame, Heer en Boer (Roi, Dame, Cavalier en Valais = R, D, C & V) en uit de kaarten 10 t/m 2 en de Aas. De Aas heeft de laagste waarde (1). De Koning is de hoogste. Tenslotte zijn er nog de 21 TROEF-kaarten, waarop zinnebeeldige figuren staan afgebeeld, die elk een ander thema voorstellen, en die van 1 t/m 21 zijn genummerd.

    De 78ste kaart is het zg EXCUUS (Joker), die op elk moment gespeeld mag worden in plaats van elke willekeurige andere kaart. Deze kaart en de hoogste en laagste troef 1 en 21 hebben speciale functies in het spel. Op deze zg. Oedels (BOUTS) wordt later nog teruggekomen.

    Ze zijn niet alleen punten waard, maar als de oedels in je slagen zitten, verlagen ze ook nog eens het aantal punten dat nodig is om te kunnen winnen.

    5. HET GEVEN

    Door allemaal een kaart trekken wordt bepaald wie de gever is. Degene die de laagste kaart heeft getrokken wordt de Gever. Klaver Aas is de laagste kaart en de hoogste kaart is Troef 21. Als een speler de JOKER heeft getrokken, moet deze opnieuw een kaart trekken.

    De kaarten worden geschud door degene die tegenover de Gever zit, nadat de stapel kaarten is gecoupeerd door de speler links van de Gever. Het couperen is verplicht.

    Het delen van de kaarten gaat tegen de klok in en met drie kaarten tegelijk.

    Tijdens het delen wordt ook de zg. HOND samengesteld. Dit is een apart stel van 6 gesloten kaarten, die ter beschikking komen van de Gever en die één voor één worden gegeven. De deler bepaalt welke kaarten naar de chien gaan, met dien verstande, dat De HOND nooit de bovenste en evenmin de onderste kaart van de stapel bevatten.

    Bij ieder volgend spel is er een nieuwe gever. Dit is altijd speler die volgt, in de richting van het spelen, op de laatste gever.

    6. HET BIEDEN

    De speler, rechts van de deler, begint met bieden, dwz: òf hij “past”, òf hij “neemt”. Als hij heeft geboden, is het woord aan zijn rechter buurman of buurvrouw, die mag passen of overbieden. De hoogste Aannemer moet spelen als de drie spelers na hem hebben gepast.

    Als alle vier spelers hebben gepast, moet er opnieuw worden gegeven, ditmaal door de rechter buurman van de vorige gever.

    De Aannemer heeft zich verplicht een bepaald aantal punten te halen.

    Dit aantal punten hangt af van het aantal Oedels dat hij aan het einde van het spel in zijn bezit heeft. Hoe minder Oedels , hoe meer punten er moeten worden gehaald. (zie tabel )

    Er zijn verschillende contracten mogelijk, oplopende hoogte:

    de GREEP (la Petite ou la Prise)

    de WACHT met de Hond (la Garde avec le Chien)

    de WACHT zonder de Hond (le Garde sans le Chien)

    de WACHT tegen de Hond (la Garde contre le Chien)

    het SLEM (le Chelem)

    In geval 1 en 2 beschikt de Deler over de kaarten van de Hond, die, voor iedereen zichtbaar, wordt omgedraaid. Hij mag ze ruilen met zes kaarten van z’n eigen spel (l’Ecart = Weg gedane Kaarten), zonder deze laatsten te tonen aan de Verdediging.

    In geval 3 worden de kaarten van de Hond worden pas omgedraaid na het spelen. De punten van deze kaarten komen echter ten goede aan Aannemer.

    In geval 4 worden de kaarten evenmin omgedraaid aan het begin van het spel, maar de punten komen nu ten goede aan de verdediging.

    Tenslotte geval 5: Slem is de weddenschap om alle slagen te maken. Het is geen contract in de zin van 1 t/m 4. Het komt bovenop de bieding en wordt eventueel gedaan na het uitruilen van kaarten met de Hond.

    In geval van slem moet/mag de Aannemer de eerste keer zelf uitkomen.

    7. DE HOND

    Als het bieden is beeindigd, geeft de Gever de kaarten van de Hond, nog steeds gesloten, aan de Aannemer. Deze draait de kaarten, voor iedereen zichtbaar, om, als hij een Greep of een Wacht (met) geboden heeft. Hij schuift ze opzij, om na het spelen pas om te draaien, als hij een Wacht, zonder of tegen de Hond, heeft geboden.

    8. Kaarten geruild met de Hond: L’ ECART

    Als de kaarten tegen de Hond zijn gespeeld (geruild) geeft de Aannemer te kennen dat het spel kan beginnen. Daarna mag hij geen kaarten meer ruilen.

    Er mogen geen Koningen en Oedels worden geruild. Troeven mogen slechts worden ingeruild als het niet anders kan. Bovendien moeten die dan aan de tegenstanders worden getoond.

    9. HELEBOEL of EEN HANDVOL ( = La Poignée = Manche = handvat)

    Het bezit van eeen Poignée levert extra punten op. Er zijn drie soorten Poignée:

    Simple Poignée 10 Troeven

    Double Poignée 13 Troeven

    Triple Poignée 15 Troeven

    Het melden van een Poignée heeft tot gevolg dat er in geval van winst een extra premie wordt verleend. In geval van verlies wordt dit echter extra bestraft. Het is niet verplicht om een Poignée te melden.

    Als de Poignée gemeld wordt, moet dit gebeuren vlak voor het spelen van de eerste kaart en niet eerder of later. Tevens moet dan de soort worden genoemd. Op verzoek moet de Poignée ook geheel worden getoond.

    Een speler die de Joker in een Poignée toont, geeft hiermee aan dat niet meer troeven heeft. De plaats van de Joker in de Poignée is vrij.

    Bij de Verdediging is de Poignée solidair, d.w.z. dat het gezamelijke troefbezit geldt en dat de punten gelijkelijk worden verdeeld.

    De Poignée wordt dus toegerekend (in meerdering of mindering) aan de partij die haar heeft getoond, hetzij de Aannemer, hetzij de de Verdediging.

    De tegenstander van de Poignée-melder profiteert nl in geval van verlies; Hij krijgt de punten die de verliezer zou hebben gekregen in geval van winst.

    10. KAARTSPEL

    De uitkomst (de eerste gespeelde kaart) wordt normaal uitgevoerd door de speler rechts van de Gever, behalve in het geval van Slem waar de Aannemer zelf moet uitkomen. Ieder speelt op zijn beurt (tegen de wijzers van de klok in) een kaart.

    Vanaf de tweede slag wordt steeds uitgekomen door de speler, die de vorige slag heeft gewonnen.

    Als uitgekomen is met een kleur, dan is men verplicht om die kleur bij te spelen, zonder dat men verplicht is om hoger bij te spelen. Als je geen kaarten meer hebt van de gevraade kleur ben je verplicht om te troeven of zonodig te overtroeven, als een andere speler al eerder getroefd heeft.

    Als het niet mogelijk is om te overtroeven, dan moet er indien mogelijk toch troef bijgespeeld worden.

    Er mag dus nooit een andere kleur worden bijgespeeld, als er nog kaarten in de gevraagde kleur of troef aanwezig zijn.

    Als er troef wordt gevraagd ben je verplicht om te overtroeven, indien onmogelijk moet er toch troef worden bekend. Alleen als de troeven op zijn mag een andere kleur worden gespeeld.

    Een speler mag nooit voor zijn beurt spelen. Elke kaart die zo getoond wordt, wordt beschouwd als te zijn gespeeld. Zolang de lopende slag nog niet is omgedraaid mag elke speler de vorige slag nog een keer zien.

    De Aannemer verzamelt zijn eigen slagen. De verdediger, die tegenover de Aannemer zit, verzamelt de slagen van de gehele verdediging.

    11. Het KLEINTJE TROEF, le PETIT au BOUT

    Het Kleintje Troef kan tijdens het spel overgaan van de ene naar de andere partij.Hij gaat naar de partij die de slag wint waarin hij is gespeeld. Als het Kleintje deel uit maakt van de laatste slag, op het zg nippertje (le Petit au bout) krijgt de winnaar van die slag (omdat dit meestal het resultaat is van een gevolgde speel-strategie, de zg coup) een extra premie.

    Als de een verdedigende speler het Kleintje op het Nippertje wint, moet deze de verdiende premie delen met de andere verdedigers.

    12. De JOKER of: L’EXCUSE

    De Joker heeft helemaal geen troefwaarde. Hij dient als extraatje (terwijl hij zich hiervoor verontschuldigt = “excusé”) voor de speler die hem bezit en die hem mag spelen in elke willekeurige slag, waarin hij in de plaats komt van elke andere reglementair te spelen kaart. Hij kan dus gespeeld worden i.p.v een troef of een kaart van een willekeurige kleur.

    Hij blijft het eigendom van de oorspronkelijke bezitter. Als de tegenstander de slag met de Joker wint moet hij die onmiddellijk ruilen tegen een willekeurige lage kaart, die daartoe uit een van de reeds gespeelde slagen wordt genomen.

    Als iemand uitkomt met de Joker, dan bepaald de daarop volgende speler de te spelen kleur mmet zijn uitkomst.

    In de laatste slag mag niet worden uitgekomen met de Joker. Als het toch gebeurt, moet hij worden overgedragen aan de tegenstander. Deze laatse regel geldt niet voor de Aannemer, als deze Slem heeft geboden.

    13. BEREKENING van de SCORES

    Aan het einde van een spel worden enerzijds de punten van de Aannemer geteld en anderzijds, ter controle, de door de Verdediging behaalde punten.

    Voor dit tellen wordt o.a. gebruik gemaakt van een tabel, waarin de, voor de berekening benodigde, numerieke waarden systematisch staan vermeld.

    Het totaal moet altijd 91 punten zijn.

    Om zijn of haar contract te winnen moet de aannemer een minimum aantal punten halen. Dit minimum is een functie van het aantal Oedels (“Bouts” of "Oudlers) dat de Aannemer bezit in de gemaakte slagen aan het einde van het spel. (Voor de telling wordt, in het geval van Wacht zonder de Hond, de eventuele Oedel uit de Hond toegewezen aan de Aannemer.

    Als het vereist aan punten precies is gehaald, dan is het contract “precies gemaakt”(<>);

    Alle punten die daarboven worden gemaakt zijn winstpunten.

    Als het aantal punten minder is, is het contract niet gehaald: NAT, en het aantal tekortkomende punten zijn verliespunten; deze worden dus negatief geteld.

    Voor elk contract worden zonder meer, als beloning voor het aannemen, 25 plus-punten premie toegekend. Als je Nat gaat verlies je deze premie-punten dus niet.

    Opm:

    Ik acht het nuttig om hier met eigen woorden even een korte toelichting te geven op de tabel. Voor veel Fransen is deze toelichting zo vanzelfsprekend, dat de Federatie dit daarom niet in de spelregels heeft opgenomen. Om dezelfde reden heb ik de tabel enigzins aan gepast.

    Toelichting op de tabel:

    De Fransman zegt: De Roi is 5 punten. De Dame is 4, de Cavallier is 3 en de Valais is 2 punten. Op de keper beschouwd is dit niet helemaal juist.

    Dit wordt veroorzaakt door hun manier van tellen. Ze tellen altijd 2 kaarten tegelijk: Een “waardeloos niet-plaatje” en een ander kaart. Is dit ook een “waardeloos niet-plaatje” dan tellen ze voor de 2 samen 1 punt. Dit is correct als, als je een waarde van een halve (½) punt toekent aan een “waardeloos niet-plaatje. In de officiele spelregels wordt dit erg onduidelijk beschreven. Er wordt niet vermeld, dat de ”waardevolle plaatjes“ ook worden samengevoegd met een ”waardeloos niet-plaatje“, alvorens te tellen. Per paar zijn de waarden inderdaad 5,4,3 en 2. Zonder het ”waardeloos niet-plaatje" zijn de plaatjes slechts 4½, 3½, 2½ en 1½.

    Door telkens paren kaarten tegelijk te tellen, vermijd je de breuken. Deze wijze van tellen is dus zeer handig.

    Behalve de 16 plaatjes van de 4 kleuren hebben ook de Oedels: Joker en hoogste (21) en laagste (1) (le Petit = het Kleintje) Troef, ook elk een waarde van 4½ punt, net zoveel als de Koning (Roi) dus.

    De tabel is een letterlijke vertaling van de Franse tabel. Zonder bovenstaande toelichting vindt ik het niet erg duidelijk. De Engelse spelregels zijn ook in dit opzicht veel helderder.

    Totzover de toegevoegde toelichting.

    Contract Factor:

    Het tot nu toe berekende totaal aantal punten wordt vermenigvuldigd met een factor, die afhankelijk is van de bieding. Deze factor bedraagt:

    Gespeeld Contract: Contractfactor

    Greep (Prise) 1.0

    Wacht of Wacht Met (Garde ou Garde Avec) 2.0

    Wacht Zonder (Garde Sans) 4.0

    Wacht Tegen (Garde Contre) 6.0

    Premie voor het Kleintje Troef: :

    In het geval van “Het Kleintje op het Nippertje” (“Petit au Bout”) ontvangt de partij, die de slag maakt een premie van 10 punten, welke nog moeten vermengvuldigd met de, in het vooraf gaande beschreven, factor die door het contract wordt bepaald. Dit komt dus neer op resp. 10, 20, 40 en 60 punten.

    Deze premie wordt toegekend, onafhankelijk van het gevolg van de coup (op winnen gerichte strategie). Dus als de Verdediging in de laatste slag uitkomt met het Kleintje Troef (Petit Bout) en de Aannemer wint de slag, dan gaat de premie toch naar de Verdediging. De premie wordt dus afgetrokken van het positieve totaal van de Aannemer.

    Als de Aannemer in de laatste slag met het Kleintje Troef uitkomt, maar Nat gaat op het contract, wordt de premie afgetrokken van het punten totaal van de verdediging.

    Premie voor een Handvol (La Poignée):

    De partij die een Handvol toont, krijgt de premie als zij wint. Als de andere partij wint, krijgt de partij, die de Handvol toonde, een even grote straf.

    De waarde van de Handvol is voor alle contracten hetzelfde:

    TYPE van de HANDVOL (La Poignée) aantal Troeven aantalPunten

    Enkelvoudige Handvol (Simple Poignée) 10 20

    Dubbele Handvol (Double Poignée) 13 30

    Drievoudige Handvol (Triple Poignée) 15 40

    Slem premies:

    Als bovenop een contract Slem wordt geboden, worden premie punten dan wel strafpunten toegekend, al naar gelang het geboden Slem wel of niet werd bereikt. De premie/straf hangt af van het geboden contract:

    Slem, aangekondigd en gemaakt +400 punten

    Slem, niet aangekondigd, maar toch gemaakt +200 ,,

    Slem aangekondigd,maar niet gemaakt - 200 ,,

    Als de aankondiger van het Slem in het bezit is van de Joker (l’Excuse) mag hij na het maken van alle voorgaande slagen, deze (noodgedwongen) als laatste spelen.

    Als hij bovendien in het bezit is van het Kleintje Troef (le Petit), mag hij deze, alleen in dit geval, als ‘op één na laatse’ spelen, zonder de premie voor “het Kleintje op het Nippertje” (“le Petit au Bout”) mis te lopen.

    14. PUNTEN TELLEN, de STAND en het NOTEREN

    Iedere Verdediger scoort per spel een aantal, op bovenbeschreven manier berekende, aantal punten. Dit aantal is negatief als de Aannemer wint en positief als de Aannemer Nat gaat.

    De Aannemer noteert drie (als met vier spelers wordt gespeeld) keer dit totaal, positief als hij wint en negatief als hij verliest.

    Het totaal van de vier scores moet dus altijd NUL zijn.

    Opm:

    In het officiele Franse regelement worden nu een aantal voorbeelden gegeven. Ik denk dat de uitleg tot nu toe voldoende is. Er zijn m.i. geen voorbeelden nodig. Wie daar toch nog behoefte aan heeft verwijs ik naar de originele tekst.

    Er staat in dit hoofdstuk ook nog een stukje over Slem, wat volgens mij in het vorige hoofdstuk thuis hoort. Ik heb de vertaling dan ook daar geplaatst.

    15. De ETHIEK van het SPEL

    Iedere speler moet zich beleefd en hoffelijk gedragen ten opzichte van de andere spelers, zowel de partners als de tegenstanders. De spelers moeten zorgvuldig vermijden om opmerkingen te maken of gedragingen te vetonen, die de andere spelers ergeren, op de zenuwen werken of hun op andere manier het plezier in het spel bederven. Ongerechtvaardigde aarzelingen, gekunstelde streken, goed- of afkeurende opmerkingen en onbeleefde opmerkingen horen niet thuis aan de Tarot tafel.

    16. ARBITRAGE REGELS

    De regels voor het spelen met 3 of 5 spelers zijn bij de FFT (Féderation Française de Tarot) voor 15 FF verkrijgbaar. Hier wordt ook in beschreven hoe men moet handelen indien er zich tijdens een tournooi onregelmatigheden aan tafel voor doen.

    Opm:

    Er staan verschillende versies van de regels op het internet. Dit is ook overgenomen op deze site (zie menu). Deze bevatten ook de regels voor het spelen met 3 en 5 spelers. Ik heb dit gedeelte niet meer vertaald, maar ik wil er in z'n algemeenheid wel wat over zeggen.

    Je deelt de kaarten totdat ze bijna op zijn en je maakt van de rest, eventueel volgens een bepaald ritueel, een Hond.

    Met 3 spelers is bestaat de Hond uit: (3 + n * 3) kaarten, waarbij n een, nader vast te stellen, geheel getal is. Iedere speler krijgt dan: (25 – n) kaarten.

    Met 5 spelers zou de Hond uit (5 + m * 5) kaarten, waarbij m weer een, nader vast te stellen, geheel getal is. Iedere speler krijgt dan (15 – m) kaarten.

    Met 3 spelers speelt altijd één speler tegen de andere twee. Als je n=2 kiest is de Hond van vergelijkbare grootte als bij 4 spelers. De drie spelers moeten alle drie in staat zijn om 23 kaarten in de hand te houden.

    Met 5 spelers kun je kiezen voor “1 tegen 4” of “2 tegen 3”. Als je m=1 kiest blijft er een mooie Hond van 6 kaarten over.

    Als je met drie of 5 man bent en je hebt allemaal zin in een potje Tarot, dan kun je op basis van de regels voor 4 spelers een heel eind op gang komen. Je moet wat experimenteren met met de keuzemogelijkheden, die bovenstaande redenering open laten. Kies maar iets wat je leuk lijkt. Improviseer een beetje. Dan gaat het spelen vanzelf.

    17. DUPLICATE TAROT

    Opm.

    Wie in dit onderwerp is geinteresseerd, moet het zelf maar vertalen. Het is een technisch verhaal voor organisatoren van wedstrijden van vier spelers per tafel.

    Ik heb de regels vertaald voor Nederlanders, die op vacantie in Frankrijk, het spel eens willen spelen met Fransen en daarvoor heb je dit verhaal helemaal niet nodig. De Fransen zelf zijn bijna allemaal op de hoogte van de regels.

    Nog een opmerking:

    Voor de bezoekers van mijn TAROT-home-page:

    Het is moeilijk om in Nederland een Tarot-kaart-spel te kopen.

    Je zou er zelf één kunnen maken, bijv met behulp van de vele mooie plaatjes, die elders op deze site staan, maar dat is een heel gedoe. Het is gemakkelijker om een spel samen te stellen uit twee identieke kaartspelen van 52 kaarten. 26 kaarten van het tweede spel moeten hiertoe met viltstiften of iets dergelijks worden bewerkt.

    In Frankrijk is het vooral in de kleinere plaatsen ook niet gemakkelijk om ze te kopen. Soms lukt het in kantoorboekhandels, maar de kans om een spel te bemachtigen is groter in de TABAC-winkel.

    Het is bekend dat het kaartspel met de 78 kaarten ook in veel Oost Europese landen wordt gespeeld. Het heet daar vaak TAROC. Ik weet niet hoe je dat uitspreekt. De regels zijn ongeveer gelijk aan die in Frankrijk. Het kan haast niet anders of je moet het ook in die landen kunnen kopen. Ik kom nooit in die buurt dus ik kan het ook niet onderzoeken.

    Tenslotte:

    Een verzoek aan de bezoekers van deze site, die wel eens in Oost-Europa komen:

    Heeft u interessante ervaringen met Taroc, laat het mij a.u.b. weten. Het is misschien interessant om daar ook wat van, als ‘home page’, op het internet te zetten. Als u dat doet en het aan mij laat weten, dan zal ik op deze site zeker naar uw pagina verwijzen. Ik ben ook graag bereid om, indien dat nodig mocht zijn, u te helpen met het op het internet (dwz op computer van uw eigen provider) zetten, van zo’n pagina.

    Vlijmen (NL), Chiel Verwoest (slechts vertaler, en overigens alleen maar voor deze gelegenheid)

    (Ingezonden Mededeling)

    Houdt u van BRIDGE? Bent u geinteresseerd in een nieuw systeem?

    Dan moet u eens kennis maken met het nieuwe bridge biedsysteem: M.A.F. Het is ongelooflijk maar dit kan helemaal gratis. Dit wordt u aangeboden door de schrijver van deze site, alstublieft:

    Dit biedsysteem is gebaseerd op een geheel nieuwe totaal-visie op het bieden.

    Het omvat veel originele biedtrucs o.a. een generalisatie van de Stayman/Jacoby principes voor bijna alle “niet 1SA openingen”.

    Door de vele multi-openingen en multi-antwoorden maakt dit systeem de communicatie tussen de spelers van een bridgepaar veel nauwkeuriger en efficienter dan u gewend bent in andere systemen.

    De systeem-afspraken vertonen veel onderlinge samenhang en zijn bovendien onderbouwd met de unieke resultaten van uitbegreide kansberekeningen.

    Een beschrijving van het systeem is op het internet gepubliceerd. Deze publicatie bevat tevens een samenvatting in de vorm van een aantal overzichtelijke tabellen.

    De letters M.A.F. staan o.a. voor “Magic Acol Fucker”, maar ook voor “Majors Always First”, “Minors Always Forcing” en voor “Multi's Are Favorite”.

    U kunt, gratis, nog veel meer over te weten komen over MAF, door op het logo te klkken. Dit verschijnt in een apart window, nadat je op deze hebt gedrukt.

    U belandt dan in de Engelse versie van MAF, die op een andere server staat. (U moet daarna eerst het window maximaliseren. In Netscape 4.* kunnen via het VIEW-menu ook naar keuze één of meer extra bars - location, personal en/of navigation - aan de browser worden toegevoegd; in IExplorer overeenkomstig handelen.) Desgewenst kunt vanuit de Engelse versie gelijk verder surfen naar de Nederlandse versie.

    Evenals dit met de Tarot-site kan, kunt u de gehele MAF-site (zowel de Nederlandse als de Engelse versie) downloaden naar uw eigen computer. Op die manier kunt u alles op uw gemak, en zonder kosten, ‘off line’ bestuderen.