zwikken, patoeten

  • Miss xantos

    kan iemand mij mischien vertellen waar het spel zwikken *of patoeten* te vinden is op het internet..? ben al een tijdje op zoek, maar kan niets vinden,…

    Miss Melanos X

  • chantal

    ik heb zwikken gevinden bij www.gamesquare.nl alleen daar staat het onder een-en-dertigen.Mischien is gamesquare verkeerd geschreven maar dan zijn de u en de a omgedraaid.Ik hoop dat je er wat aan heb.

    groetjes

  • Helmond

    chantal schreef:

    >

    > ik heb zwikken gevinden bij www.gamesquare.nl alleen daar

    > staat het onder een-en-dertigen.Mischien is gamesquare

    > verkeerd geschreven maar dan zijn de u en de a omgedraaid.Ik

    > hoop dat je er wat aan heb.

    > groetjes

  • Wil

    http://www.vuiksvertier.nl/spelletjes/zwikken.htm

    Gevonden bij Google, zoek op zwikken

    succesMiss xantos schreef:

    >

    > kan iemand mij mischien vertellen waar het spel zwikken *of

    > patoeten* te vinden is op het internet..? ben al een tijdje

    > op zoek, maar kan niets vinden,…

    >

    > Miss Melanos X

  • Wil

    Zwikken, ook patoeten genoemd, is een oud soldatenspel, dus ruig, simpel en snel. Er doen maar 20 kaarten mee: van elke kleur de aas (met 4 punten de hoogste kaart), heer (3), vrouw (2), boer (1) en tien (0). Alle spelers (maximaal vijf) storten een gulden in de pot en krijgen vervolgens 3 kaarten, die een voor een worden gedeeld. De rest verdwijnt omgekeerd op stock. De bovenste van stock wordt blootgelegd en bepaalt de troefkleur, waarna de speler direct ná de deler als eerste zegt of hij past of speelt. Als iedereen past, beslist de gever of er een nieuwe troef wordt gedraaid (tot maximaal drie keer toe), of dat hij wil overdelen. En let op: na elke keer troef draaien én bij overnieuw delen zet iedereen telkens opnieuw een gulden in. Kassa!

    Degene die speelt moet bij elkaar méér punten halen dan elk van de andere spelers apart. Lukt dat, mag ie de pot leeggraaien, anders betaalt hij de hele pot bij. Het spelen zelf is ook eenvoudig: kaart uitkomen, altijd kleur bekennen en als je die niet hebt, mág je troeven. Als een slag rond is, leg je hem dicht voor je neer en kom je de volgende kaart uit.

    Een paar opmerkingen: 1 - je kunt ‘beter spelen’ dan degene die eerder heeft gevraagd (gewoon meer punten zien te halen); 2 - heb je een tien van de troefkleur in handen, mag je de gedraaide troef op stock ‘roven’ (omwisselen dus); 3 - drie dezelfde kaarten (azen, heren, etc) geven zwik en winnen altijd, tenzij iemand anders een hogere zwik heeft; 4 - in sommige streken geldt de regel dat een driekaart van troef zelfs nog boven zwik-azen gaat, maar daar doe ik niet aan mee - het heet toch niet voor niets zwikken? 5 - sommigen vinden dat zwik-tienen hoger is dan zwik-azen, omdat je die eerste direct in handen moet krijgen (een andere zwik kun je ‘maken’ door een noodzakelijke kaart met een tien van stock te roven). De punten 4 en 5 moet je vantevoren dus afspreken, anders komt er ruzie van.

    Wanneer de pot dreigt over te stromen (of je portemonnee leeg te raken), kun je ook de halve of een kwart pot vragen; een eventuele ‘betere speler’ moet in dat geval voor een groter deel van de pot spelen. Bij winst pak je dan natuurlijk ook de helft of een kwart, en bij verlies betaal je hetzelfde. O ja, potten van 200 of 300 gulden zijn in het cafe geen zeldzaamheid, dus één advies: ga lekker Rikken, dat kost hooguit wat stuivers ;-)

  • wimpien

    me to ! hahaha !:)o