Ik ben al tijden op zoek naar de spelregels van bezique. Heb dit vroeger gespeeld en heb ook de oude kaartjes met een soort draaischijven erop nog maar ik heb er geen idee meer van hoe het gespeeld moet worden. Is er iemand die dit wel weet?
Als je de engelse taal machtig bent, dan kan je die vinden op Pagat.com. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat je speelt met 2 piketspellen (7, 8 t/m H, A). Volgens mij was de volgorde net zoals bij klaverjassen dus 7,8,9,B,V,H,10,A.
Ieder krijgt in het begin 8 kaarten en je moet slagen halen, maar na elke slag pak je weer een kaart van de stapel zodat je altijd 8 kaarten hebt. Daarnaast was er ook iets met roem in de hand.
Maar je had het over draaischijven? Dat zegt me helemaal niets.
Ik ben wel erg laat en misschien weet je allang hoe de spelregels zijn, maar ik schrijf ze alsnog op …
Er zijn 2 kaartspelen nodig, van 7 t/m de aas. (dus 2 t/m de 6 gaan eruit)
Je speelt het met 2 spelers. Ieder begint met 8 kaarten. De rest van de kaarten blijft op tafel liggen de bovenste wordt omgedraaid en die kaart geeft de troef aan. Deze kaart mag omgewisseld worden voor een 7 in dezelfde soort. (dit geeft 10 punten.) De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk roem op tafel te leggen. Mogelijkheden:
4 boeren, 4 vrouwen, 4 heren of 4 azen (resp. 40, 60, 80 en 100 punten) of vrouw heer van dezelfde kleur (20 punten) vrouw heer van de troef kleur (40 punten). Het spel heet bezique en deze combinatie bestaat uit ruiten boer en schoppen vrouw (40 punten) maar heb je nu 2x ruiten boer en schoppen vrouw dan krijg je 500 punten. En de 10, boer, vrouw, heer, aas, alleen van de troef kleur geeft 250 punten.
Om het spel te beginnen ga je slagen maken, zolang er een stapel op tafel ligt hoef je geen kleur te bekennen. de volgorde van hoogste af is Aas, tien, heer, vrouw, boer, 9,8,7.
Je mag alleen roem op tafel leggen als je aan slag bent.
Na de eerste slag pak je beiden een nieuwe kaart van de stapel, eerst degene die aan slag is en daarna de andere speler. (dit is belangrijk voor de laatste kaart die gepakt wordt).
Als er geen kaarten meer op de stapel liggen gaat de eindfase in. Nu moet je kleur bekennen. Na de laatste slag ga je tellen hoeveel tienen en azan er in je eigen slagen zitten elke 10 en elke aas zijn 10 punten waard. Na alles goed genoteerd te hebben, deel je weer opnieuw uit. Het gaat er dus om wie het hoogste aantal punten krijgt.
Ik moet je helaas teleurstellen de aas is hoger dan de 10. Alleen als je een slag maakt en beiden gooien dezelfde kaart op (b.v. harten tien) dan is de slag voor degene die het eerst opgelegd heeft.
Maar als je allebei dezelfde regels hanteerd, dan maakt het natuurlijk ook niet uit.
Veel speelplezier.
Groet,
Erica
Kat schreef:
>
> 01012007
> in het nieuwe jaar in voor een kaartspelletje. dankzij
> E.Vlaar weer helemaal bij.heel helder uitgelegd. erg fijn.
> alleen..is het niet zo dat bij bézique de 10 het hoogst is?
> ook hoger dan aas dus. dit even als aanvulling.
>
> groet, K.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?