Troeven

• Jerrel

Kent iemand het spel troef (chal)?

Et is, volgens mij, over het algemeen een surinaams spel

Het gaat zo:

Het wordt met z'n 4en gespeeld, 2 partijen van 2

Alle kaarten worden uitgedeeld (eerst 5 daarna 2x4 aan iedereen)

degene mag “callen” moet nadat hij 5 kaarten heeft gepakt troef zeggen (dit kan harte, schoppen, klaver of ruiten zijn). Het is natuurlijk het slimst om schoppen te zeggen als je van schoppen de hoogste kaarten hebt.

De kaarten zijn uitgedeeld en degene die “gecalled” heeft moet beginnen.

Er wordt bv. harte aas opgelegd, vervolgens moet er alleen maar harte opgelegd worden. (Als je geen harte hebt MAG je overtroeven dit kan al met een schoppen 2 (als schoppen troef is)). De 4 opgelegde kaarten zijn dan voor jou en je partner, dit is een “hand”.

Als jij en je partner de meeste “handen” hebben gewonnen, heb je een punt (hand).

als je alle “handen” hebt gewonnen heb je een “bounie” dit is 13 punten waard :D

anyway je hebt voor dit spel allerlei soorten tactieken, en ik zou graag willen weten welke dat zijn.

dus als iemand tips of sites voor mij heeft (of weet hoe dit spel ook wel genoemd wordt)

graag

Groetjes Jerrel

• Gertjan Davies

Je uitleg is een beetje vaag qua bepaling wie mag (/moet?) callen en wanneer, moeten mensen het al bepalen of ze gaan callen na de eerste deal van de eerste 5 kaarten of pas als ze alle kaarten hebben? Wat gebeurt er als er niemand callt? Etc.

Maar dat maakt voor mijn antwoord niet echt veel uit.

Het spel wat je beschrijft klinkt veel als Whist behalve dan dat een persoon bepaalt wat de troefkleur wordt. Je moet bekennen als je kan en zo niet dan mag je eventueel (of moet je?) introeven of een andere kaart bijgooien. Bij Whist krijg je 1 punt voor elke slag die je meer haalt dan je tegenstanders. Standaard wordt tot 5 punten gespeeld.

Een “Boenie” wordt nu toegevoegd aan het rijtje: Pit, Doormars, Slam, etc ;)

Hier wat tips:

1) Leer kaarten tellen en dan hoef je echt niet te onthouden dat de ruiten 3 al uit het spel is, maar wel weten dat jouw klaverboer de één na hoogste kaart is omdat de aas en de heer van klaveren al uit het spel zijn. Vooral troeven moet je qua aantallen goed tellen. Als dat te moeilijk is, begin alleen maar met troeven tellen en doe het maar vaak genoeg dan wordt het een automatisme en ga je het “uitbreiden” met bijvoorbeeld welke azen en/of heren er al uit zijn.

2) Als je de caller bent en je hebt de hoge troefkaarten, trek meteen troef in het begin. Niets is vervelender dan dat een slag wordt ingetroefd door je tegenstanders. Dus als je kan meteen beginnen met troeftrekken.

Als je de partner bent van de caller en hij is niet begonnen met troef trekken en jij hebt de aas, probeer zo snel mogelijk aan slag te komen en begin dan zelf troef te trekken met die aas.

Als hij wel is begonnen met troef trekken, maar niet met de aas dan probeert hij waarschijnlijk de aas eruit te spelen. Als je de aas hebt neem de slag en kom met een lage troef uit.

3) Gemiddeld gezien zou je van elke kleur 3 of 4 kaarten moeten krijgen. Heb je er minder probeer dan zo snel mogelijk die kaarten weg te spelen (mits geen troef natuurlijk), want dan kan je zo snel mogelijk introeven op die kleur. Heb je er meer dan kan je die kleur gebruiken om indirect troef te trekken, daar er dus mensen moeten zijn die minder kaarten van die kleur hebben gekregen.

4) Seinen en nee dat is niet schoppen onder de tafel als er met schoppen moet worden uitgekomen of wijzen naar de ruiten van het huis… ;) :

Als de slag echt duidelijk aan je partner ligt en je kan zelf niet kleur bekennen, maar heb wel de hoogste kaart in een kleur, gooi een kleine kaart van die kleur op, zodat je partner weet dat jij de hoogste kaart daarvan hebt.

Dit is niet waterdicht, soms kan je niets anders dan een kleine kaart opgooien, maar beter iets dan niets…

Succes ermee

Gertjan

• Jerrel

he Gertjan Bedankt voor je tips

ff antwoord op je vraag over het callen: nou als het spel begint moeten alle 4 de spelers een kaart trekken en wie de hoogste kaart trekt mag callen (aas is hoogste kaart)

Dus je mag callen als:

- je in het begin van het spel het hoogste kaart trekt

- je het laatst een “hand” hebt gemaakt.

Degene die moet callen MOET callen als je hij zijn eerste 5 kaarten in z'n handen heeft, er wordt niet verder gedeelt tot dat er een troef is gezegd.

ik hoop zo je vragen beantwoord te hebben

nu heb ik nog even een vraag over jou tips: bij tip 3 zei je het volgende:

> Heb je er

> meer dan kan je die kleur gebruiken om indirect troef te

> trekken, daar er dus mensen moeten zijn die minder kaarten

> van die kleur hebben gekregen.

ik moet zeggen dat ik dit niet helemaal snap

kun je dit nog verder uitleggen voor me

alsvast bedankt

Jerrel

• Gertjan Davies

Jerrel schreef:

>

> he Gertjan Bedankt voor je tips

>

> ff antwoord op je vraag over het callen: nou als het spel

> begint moeten alle 4 de spelers een kaart trekken en wie de

> hoogste kaart trekt mag callen (aas is hoogste kaart)

> Dus je mag callen als:

> - je in het begin van het spel het hoogste kaart trekt

> - je het laatst een “hand” hebt gemaakt.

>

> Degene die moet callen MOET callen als je hij zijn eerste 5

> kaarten in z'n handen heeft, er wordt niet verder gedeelt tot

> dat er een troef is gezegd.

>

Ah een kwestie van een beetje spraakverwarring. Wat ik dacht is dat “Callen” hetzelfde is als “troef bepalen” echter jij gebruikt de term hier ook voor “uitkomen” in een nieuwe slag (slag = “hand”).

Zover ik het nu begrijp wordt er in het begin ieder een kaart getrokken, degene die de hoogste kaart trekt MOET troef bepalen na de eerste 5 kaarten.

De troef die gekozen is blijft voor de 13 slagen die in het spel zitten niet veranderd neem ik aan, toch?

En bij dit soort spellen spreekt het voor zich, dat degene die de laatste slag heeft gepakt, moet/mag uitkomen voor een nieuwe slag.

> nu heb ik nog even een vraag over jou tips: bij tip 3 zei je

> het volgende:

> > Heb je er

> > meer dan kan je die kleur gebruiken om indirect troef te

> > trekken, daar er dus mensen moeten zijn die minder kaarten

> > van die kleur hebben gekregen.

>

> ik moet zeggen dat ik dit niet helemaal snap

>

> kun je dit nog verder uitleggen voor me

>

Het hele idee is dat je zoveel mogelijk slagen haalt en zolang er troefkaarten in het spel zitten of beter gezegd als er nog troefkaarten bij de tegenstander zit betekent de hoogste kaart in een kleur niet automatisch dat je er een slag mee wint.

Daarom moet je troeven trekken bij je tegenstander.

Stel je voor dat je 5 kaarten hebt van een kleur en bij de rest zit het 3-3-2 verdeeld, dan zal de 3e slag iemand niet die kleur kunnen bekennen en afhankelijk voor wie die slag is zal er dan ingetroefd worden.

Maar wat heb je dan, daarna heb je nog 2 kaarten over van die kleur. Verder heeft niemand die kleur meer, dat heet zogenaamd dat je een kleur hebt vrijgespeeld.

Als je nog aan slag komt, kan je altijd uitkomen met die kleur. Die slag kan alleen maar voor jou zijn, dus de tegenstanders moeten wel introeven als zij dat wil tegengaan, maar als het een beetje meezit kan je partner dan misschien wel overtroeven.

Ik had nog wat vragen over dat spel trouwens.

1) Moet je introeven als je niet kan bekennen?

2) Wat gebeurt er als degene die troef heeft gemaakt niet de meeste slagen haalt?

3) Meer slagen dan de andere partnership is 1 punt, een boenie is 13 punten, maar tot hoever wordt het spel gespeeld?

Gertjan

• Jerrel

VRAGEN:

1) Moet je introeven als je niet kan bekennen?

2) Wat gebeurt er als degene die troef heeft gemaakt niet de meeste slagen haalt?

3) Meer slagen dan de andere partnership is 1 punt, een boenie is 13 punten, maar tot hoever wordt het spel gespeeld?

ANTWOORDEN

1) Nee, je hoeft niet in te troeven als je je troeven wil bewaren (als je bijv. je aas (van troef) wil bewaren om andere hoge troefs uit het spel te halen). Je MOET echter wel het teken spelen dat gevraagd is, maar das logisch.

2) Dan heeft diegene de hand verloren (misschien begrijp ik je vraag niet)

3) Totdat je teveel gedronken hebt, of als je met tijdens het kaarten in slaap valt. (je mag zoveel handen spelen als je wil)

DEFENTIE VAN CALLEN:

callen is niets anders dan troef bepalen,

je moet troef bepalen (callen) als:

- je in het begin van het spel de hoogste kaart hebt getrokken

- en als je een slag hebt gemaakt

(dus bij elke slag is er een andere troef)

- Degene die rechts van de “caller” (degene die troef bepaalt) zit moet dan staveren (kaarten “schudden”) (je zit in een “vierkant”, je zit tegen over je partner)

- als ik heb gecalled en ik win daarna samen met mijn partner een slag moet ik blijven callen, het maakt niet uit of mijn partner of ik de laatste potje in een slag gewonnen hebben

- en een bOUnie is als je alle potjes in een slag hebt gemaakt (13 pt)

hopelijk is et duidelijker zo

zoniet vraag maar ….