Jerrel schreef:
>
> he Gertjan Bedankt voor je tips
>
> ff antwoord op je vraag over het callen: nou als het spel
> begint moeten alle 4 de spelers een kaart trekken en wie de
> hoogste kaart trekt mag callen (aas is hoogste kaart)
> Dus je mag callen als:
> - je in het begin van het spel het hoogste kaart trekt
> - je het laatst een “hand” hebt gemaakt.
>
> Degene die moet callen MOET callen als je hij zijn eerste 5
> kaarten in z'n handen heeft, er wordt niet verder gedeelt tot
> dat er een troef is gezegd.
>
Ah een kwestie van een beetje spraakverwarring. Wat ik dacht is dat “Callen” hetzelfde is als “troef bepalen” echter jij gebruikt de term hier ook voor “uitkomen” in een nieuwe slag (slag = “hand”).
Zover ik het nu begrijp wordt er in het begin ieder een kaart getrokken, degene die de hoogste kaart trekt MOET troef bepalen na de eerste 5 kaarten.
De troef die gekozen is blijft voor de 13 slagen die in het spel zitten niet veranderd neem ik aan, toch?
En bij dit soort spellen spreekt het voor zich, dat degene die de laatste slag heeft gepakt, moet/mag uitkomen voor een nieuwe slag.
> nu heb ik nog even een vraag over jou tips: bij tip 3 zei je
> het volgende:
> > Heb je er
> > meer dan kan je die kleur gebruiken om indirect troef te
> > trekken, daar er dus mensen moeten zijn die minder kaarten
> > van die kleur hebben gekregen.
>
> ik moet zeggen dat ik dit niet helemaal snap
>
> kun je dit nog verder uitleggen voor me
>
Het hele idee is dat je zoveel mogelijk slagen haalt en zolang er troefkaarten in het spel zitten of beter gezegd als er nog troefkaarten bij de tegenstander zit betekent de hoogste kaart in een kleur niet automatisch dat je er een slag mee wint.
Daarom moet je troeven trekken bij je tegenstander.
Stel je voor dat je 5 kaarten hebt van een kleur en bij de rest zit het 3-3-2 verdeeld, dan zal de 3e slag iemand niet die kleur kunnen bekennen en afhankelijk voor wie die slag is zal er dan ingetroefd worden.
Maar wat heb je dan, daarna heb je nog 2 kaarten over van die kleur. Verder heeft niemand die kleur meer, dat heet zogenaamd dat je een kleur hebt vrijgespeeld.
Als je nog aan slag komt, kan je altijd uitkomen met die kleur. Die slag kan alleen maar voor jou zijn, dus de tegenstanders moeten wel introeven als zij dat wil tegengaan, maar als het een beetje meezit kan je partner dan misschien wel overtroeven.
Ik had nog wat vragen over dat spel trouwens.
1) Moet je introeven als je niet kan bekennen?
2) Wat gebeurt er als degene die troef heeft gemaakt niet de meeste slagen haalt?
3) Meer slagen dan de andere partnership is 1 punt, een boenie is 13 punten, maar tot hoever wordt het spel gespeeld?
Gertjan