Duizenden online is er niet,
Ik zoek al heel lang varianten op het spel.
Jaren geleden speelden wij fervent duizenden. Echt 3 x per week, van de pot gingen we uit eten. Geloof me, het was in de tijd van de guldens en na enige tijd was het toch echt lekker eten met z'n vieren!!
Ik kan me herinneren, dat we naast de 13 kaarten ook nog een tweede eigen blinde stapel hadden, die we ook moesten opmaken….???
Verder legden wij de aflegstapel zo, dat je net alle kaarten kon zien. Kon je een kaart gebruiken van die aflegstapel, zo maar een uit het midden bijvoorbeeld, dan moest je alle daarboven liggende kaarten ook meenemen.
Wij legden ook aan bij de “andere twee tegenspelers”, maar we namen dan ook een kaart van hen weg die in punten overeenkwam.
Sets konden bijvoorbeeld bestaan uit wel 6 kaarten ( bijv. 8-en) waarvan dan ook dubbele voorkwamen. Legde je dan een 5 aan bij de ander, dan kon je een 8 pakkken van die set van de ander, zodat je die 5 punten weer extra kreeg. Of je legde vervolgens die 8 bij jezelf aan, of je legde deze op een stapeltje apart, die als puntentelling meedeed voor jezelf.
Helaas, een schoppenvrouw kon in de laatste ronde alleen kwijtgespeeld worden, als je die net in de laatste ronde pakte van de grote gedekte stapel. Dan mocht je die weer afleggen, anders kreeg je spelbederf. Zo niet, dus als je deze vrouw eerder had, dan moest je deze gewoon zien te spelen!
Veel plezier met de varianten.