schoppenvrouw (Duizenden)

• Ria Verstraten

Mijn vraag is wat te doen als je schoppenvrouw als laatste kaart in je handen hebt, mag deze dan op de stapel gegooid worden laat het mij nog even wetenStefan schreef:

>

> Hallo,

>

> Ik was benieuwd wat de regels zijn als je bij het kaartspel

> duizenden een schoppenvrouw als laatste kaart hebt. Mag je

> die neerleggen op de stapel als je daarmee uit kan? Ik ben

> het sinds kort, na een heel veel jaar, weer gaan spelen,

> maar kan het me niet meer herinneren.

>

> Als iemand ook de spelregels in bezit heeft of een link

> hiernaar weet, dan hoor ik dat graag!

> (Deze heb ik wel gevonden, maar staat nu echt gedetailleerd:

> http://www.scharrehoepers.nl/ —> LINKS)

>

> Alvast bedankt!

• Priscilla

waar kan je online het spelletje duizenden spelen??

• jolie

Duizenden

Ga naar: navigatie, zoek

Duizenden is net als jassen een kaartspel voor bij voorkeur 4 personen die ieder voor zich kaarten. Er wordt gespeeld met twee complete kaartspellen incl. jokers.

Inhoud

1 Uitleg

1.1 Set

1.2 Stock

1.3 Telling

Uitleg

Iedere speler krijgt 13 kaarten. De resterende kaarten liggen opgestapeld met de spelzijde naar beneden in het midden op tafel. Eén kaart ligt zichtbaar naast deze stapel. Iedere beurt begint met het pakken van één kaart(en) van de stapel onzichtbare kaarten of van stock (zie verderop). Per ronde begint een andere speler. Volgorde: met de klok mee. Nadat de speler een kaart (of kaarten) heeft gepakt van één van de stapels mag hij/zij de eerste keer met 3 bijelkaar passende kaarten op tafel, waarbij de eerste keer geen jokers gebruikt mogen worden. Kaarten worden zichtbaar neergelegd. Daarna legt hij/zij één kaart op stock. Nadat iedereen één beurt heeft gehad mag men bij de volgende beurt zoveel mogelijk bij elkaar horende kaarten op tafel leggen.

Set

Een set bestaat uit:

Minimaal drie of meer opeenvolgende kaarten van hetzelfde soort.

Minimaal drie of meer gelijke kaarten van meerdere soorten.

Een joker mag overal voor gebruikt worden (behalve in de eerste ronde)

Een aas kan gebruikt worden voor bv. aas-2-3 en voor vrouw-heer-aas.

Een passende kaart(en) mag aan een eigen set op tafel toegevoegd worden

Stock

Kan iemand de bovenste kaart van stock gebruiken omdat hij/zij twee bijbehorende kaarten in handen heeft, pakt hij/zij het gehele stapeltje kaarten dat op stock ligt en moet tijdens die beurt met de bovenste kaart en de twee bijbehorende die hij/zij in handen heeft op tafel komen.

Zodra iemand zijn laatste kaart op stock heeft gelegd is die ronde afgelopen en worden de punten geteld. Van het aantal punten dat op tafel ligt wordt het aantal punten die een speler in handen heeft afgetrokken. De uitkomst wordt per speler genoteerd en dit gaat door totdat één speler 1000 punten of meer heeft.

Telling

Aas: 20 punten

2 t/m 9: 5 punten

10, boer, vrouw, heer: 10 punten

joker: 25 punten

schoppenvrouw: 100 punten

Heb je een schoppenvrouw in handen maar geen twee bijbehorende kaarten, mag je die kaart pas als laatste kaart op stock leggen

• Danielle

hallo allemaak,

Kan iemand ons vertellen waar we duizenden online kunnen spelen??

Ik heb al op google gezocht maar ik kan het nergens vinden..

Tips zijn natuurlijk ook welkom!! ;)

Alvast bedankt!

Danielle

• marding

Duizenden online is er niet,

Ik zoek al heel lang varianten op het spel.

Jaren geleden speelden wij fervent duizenden. Echt 3 x per week, van de pot gingen we uit eten. Geloof me, het was in de tijd van de guldens en na enige tijd was het toch echt lekker eten met z'n vieren!!

Ik kan me herinneren, dat we naast de 13 kaarten ook nog een tweede eigen blinde stapel hadden, die we ook moesten opmaken….???

Verder legden wij de aflegstapel zo, dat je net alle kaarten kon zien. Kon je een kaart gebruiken van die aflegstapel, zo maar een uit het midden bijvoorbeeld, dan moest je alle daarboven liggende kaarten ook meenemen.

Wij legden ook aan bij de “andere twee tegenspelers”, maar we namen dan ook een kaart van hen weg die in punten overeenkwam.

Sets konden bijvoorbeeld bestaan uit wel 6 kaarten ( bijv. 8-en) waarvan dan ook dubbele voorkwamen. Legde je dan een 5 aan bij de ander, dan kon je een 8 pakkken van die set van de ander, zodat je die 5 punten weer extra kreeg. Of je legde vervolgens die 8 bij jezelf aan, of je legde deze op een stapeltje apart, die als puntentelling meedeed voor jezelf.

Helaas, een schoppenvrouw kon in de laatste ronde alleen kwijtgespeeld worden, als je die net in de laatste ronde pakte van de grote gedekte stapel. Dan mocht je die weer afleggen, anders kreeg je spelbederf. Zo niet, dus als je deze vrouw eerder had, dan moest je deze gewoon zien te spelen!

Veel plezier met de varianten.

• de regels

http://www.scharrehoepers.nl/spelregels/duizenden.html

• mandy

hallo !!!

jaa weet iemand waar je het kaart spel duizende kan spelen gratis op internet! ik kan het maak niet vinden!!!!

nouu bedankt alvast

• kees4

het spel is er wel online te spelen ga naar

www.contact-fm.nl

• monique van den Heuvel

Hallo iedereen.

Als je na het delen als eerste kaart de schoppen vrouw op tafle legt, mag je die dan laten liggen, of moet zij terug in de stock?

Ik kan dit niet in de spelregels terugvinden.

Monique

• Tatiana

Ik wil het ook online spelen, de site die hier staat is een muziek site dus iemand nog een andere ?