Miezelen

  • Nathalie

    Hoi,

    Zou iemand mij de spelregels van 't miezelen uit kunnen leggen??

    't grootste gedeelte ken ik.

    (ieder 5 kaarten, 1 kaart is troef, je mag 1x kaarten inwisselen. zorgen dat je van 25 naar 0 gaat. Maar waar wij denk ik fout bij zitten is de puntentelling als je een ‘miezel’ hebt (5 van een kleur).

    Gaat er dan bij iedereen punten erbij? Punten eraf bij jezelf?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

    Groetjes Nathalie

  • Corry

    hoi Nathalie, heb je ondertussen de spelregels van het miezelen gekregen??

    Wij zijn er nl ook naar op zoek, mijn vriend zou het ook graag hebben, heeft het vroeger ook gespeeld maar weet helaas ook niet meer precies hoe het gaat.

    Laat je me ff weten, groeten Corry

  • Mark

    Zoals wij het doen is:

    Bij een miezel krijgt iedereen er 5 punten bij en bij degene die de miezel heeft gaan er 5 af.

    Heb je een miezel die ook de troef is (harten miezel bij harten troef bijv) dan krijgt iedereen er 10 punten aan, en de gene met de miezel 10 eraf.

    Bij een schoppen miezel krijgt iedereen er 10 punten aan(schoppen telt altijd dubbel), en als de troef ook schoppen is zelfs 20. En bij degene die de miezel heeft gaan ze er weer af.

  • theunissen frans

    Hoi ,ik heb ongeveer 15 jaar geleden veel miezelen gedaan maar daarna nooit meer ,ik zou zeer graag de spelregels weer eens weten. ik dacht dat de aas het hoogste is en zo verder tot de zeven. volgens my krygt iedereen 5 kaarten en de rest op de stok. ik zou willen weten hoeveel nieuwe kaarten iedreen kan krygen van de stok want het zyn er niet veel. heb je nog verder spelregels dan zou ik die graag van je horen.alvst bedankt mvrgr frans.

  • Gertjan Davies

    Zoals de gegeven beschrijving ken ik het spel als Miezemauzen.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Miezemauzen

    mvg,

    Gertjan

  • Paul Hermsen

    Hoi Frans,

    Ik heb in die tijd ook veel gemiezeld. Een mooi en verslavend spelletje.

    Begin

    Iedere speler begint met vijfentwintig punten. Per slag die iemand haalt mag een punt worden afgetrokken. Wanneer iemand er niet in slaagt een slag te halen dan krijgt hij vijf punten die worden opgeteld bij zijn totaal. Diegene die het eerste nul punten bereikt is de winnaar. Uitbetalen aan de winnaar, al naar gelang het aantal punten dat iedereen heeft (bijv. een dubbeltje per punt). Het is zaak zoveel mogelijk slagen te maken en de tegenspelers dus punten aan te smeren wanneer je zelf al een slag binnen hebt.

    Delen van de kaarten

    Het spel wordt gespeeld met een stok van 32 kaarten (toepkaarten) met de normale volgorde: aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7. Aas is het hoogst. Het spel wordt gespeeld met drie of vier spelers (vier is het beste). Na het schudden van de kaarten krijgt iedere speler 3+2 kaarten. Dus eerst iedereen 3 kaarten geven, dan de overige 2. Troefkaart is de laatste kaart van de eerste 3 van de gever, deze wordt omgedraaid en later weer in de hand genomen.

    Passen of Meegaan

    Voordat er gespeeld gaat worden, moeten de spelers beslissen of ze passen of meegaan. Er moeten 2 spelers spelen, dus als de eerste twee passen dan móeten de laatste twee spelen. Nadat is gecalled wie er speelt, mogen de spelers max. 3 kaarten wisselen. Dan kan het spel beginnen.

    Het spel

    De voorhand komt uit met een kaart van eigen keuze. De andere spelers moeten bekennen, dat wil zeggen een kaart van dezelfde kleur bijleggen. Wanneer men de gevraagde kleur niet bezit, mag er getroefd worden (maar dat hoeft niet). Diegene die de hoogste kaart opgooit wint de slag en mag de volgende kaart op tafel brengen.

    Miezel

    Als een speler vijf kaarten van een kleur in handen heeft, roept hij, nadat iedereen zich uitgesproken heeft maar voordat de eerste kaart op tafel komt, ‘miezel’. De speler met een ‘miezel’ mag vijf punten aftrekken, de rest krijgt er vijf bij. Heb je een miezel die ook de troef is (harten miezel bij harten troef bijv) dan krijgt iedereen er 10 punten aan, en de gene met de miezel 10 eraf. Bij een schoppen miezel krijgt iedereen er 10 punten aan (schoppen telt altijd dubbel), en als de troef ook schoppen is zelfs 20. En bij degene die de miezel heeft gaan ze er weer af. Als meerdere spelers een miezel hebben, dan geldt dit voor iedere miezel afzonderlijk.

    Na een miezel is het spel direct beëindigd.

    Bijzondere regels

    Een speler mag maar tweemaal achtereen passen, de derde keer is hij dus verplicht mee te spelen. Wanneer iemand op vijf strafpunten staat of minder, móet hij meespelen.

    Wanneer schoppen troef wordt gedraaid, dan moeten alle spelers meespelen en mag er dus niet gepast worden.

    Dat was het.

    Laat even weten als je nog opmerkingen hebt.

    Groetjes, Paul

  • Paul

    deze versie van miezemauzen heb ik gevonden, gebaseerd op een oud boekje.

    spelregels miezemauzen

    Is wat uitgebreider dan op wikipedia. Blijft een leuk spelletje :)