??schotelen/pools banken??

• Danny Ammerlaan

wie kan me helpen met de regels van zoals wij het noemden schotelen/pools banken

wij speelden het vroeger vaak.

er stonden 3 schoteltjes op tafel waar in elke bv een stuiver ingedaan moest worden.

1e schoteltje was het uitpotje

2e schoteltje het vrouwenpotje

3e schoteltje het hoogste pinnetjespotje

onder de middelste kwam een kaart te liggen en als je de vrouw uitgelegd had van het soort van de kaart die eronder lag kreeg je dat potje.

de kaarten werden gedeeld met een extra stokje dan spelers. hoeveel kaarten weet ik niet.

ook het verloop van wat en hoe weet ik niet meer.

hopelijk herkent iemand het spel en weet de regels nog.

alvast bedankt. groeten Danny

• ~Theo~

Het lijkt op een variant van het spel commetten, deze heeft echter 6 potjes.

De spelregels hiervan heb ik nog in een oud vergeeld boekje. Ik weet niet ofdat ook goed is??

Groeten Theo

• smet gunther

beste,

Als ik het mij goed herinner speelden wij het spel als volgt:ieder legde 1 frank in elk potje,de kaarten werden allemaal verdeeld met 1 hoopje meer dan het aantal spelers.Er werd 1 kaart onder het middelste bordje geschoven.De speler na de deler mocht(als je slechte kaarten had)beginnen bieden op het extra stapeltje,dit met 1 frank seffenes tot max 3(of 5)frank.Dit geld moest in het vrouwenpotje.Je kon dan je stapeltje inruilen voor het extra stapeltje.De speler na de deler begint het spel met zijn laagste kaart,bv ruiten 3,af te leggen.Dan mag ruiten 4,ruiten 5,…afgelegd worden tot er niemand meer kan volgen.De speler die de laatste kaart gelegd heeft begint dan weer met zijn laagste kaart,enz.Op het moment dat iemand zijn laatste kaart aflegt,stopt het spel en deze speler krijgt het uitpotje.Voor het vrouwenpotje word dan gekeken naar de kaart onder het middelste bordje.Als je je vrouw niet had kunnen afleggen, en dit was de juiste , dan kreeg je het potje niet.Het derde potje was de driekaart,dit waren 3 opeenvolgende kaarten met hetzelfde teken(door 1 persoon afgelegd uiteraard).De hoogste driekaart won dit derde potje.Bij 2 evenhoge driekaarten telde degene die eerst gelegd was.Zo kon er in het 2e en 3e potje wel wat geld samenkomen.Als je nog een vraag hebt over dit spel mag je gerust nog reageren.Veel plezier!

• Pascal

Volgens mij ging het zoiets. 4 schotels en een uitpotje. Je hebt een schotel voor ruiten boer, klaver vrouw, harten heer en schoppen aas (schrijf dit in de schotel/op bierviltje etc.). Ben je met z'n vieren, legt ieder elke ronde een euro in een schotel (ieder vult telkens de zelfde schotel aan). De kaarten worden opgedeeld. Bij elke schotel moet je een serie van die kleur opbouwen. Dus bij de ruiten boer schotel, komt de ruiten straat gelegd. De serie begint boven de schotel vanaf 8 en verder, dus 8, 9, 10, b, v, h, a en onder de schotel van 7 naar 2. Een serie kan dus pas verder aangelegd worden als iemand de 7 of 8 heeft neergelegd van een kleur, daarna kan dezelfde of een volgende speler aan de 7 zijn 6 van die kleur kwijt en zo verder. Je MAG dus als speler meerdere kaarten wegleggen als dat mogelijk is. De gene die de ruiten boer uitlegt, krijgt de inhoud van de schotel van de ruitenboer etc. . Word in een spel niet een schotelkaart (ruitB, klaverV, hartH, schopA) uitgespeeld, dan blijft de pot staan voor de volgende ronde. Vanzelfsprekend word voornamelijk de pot van de Aas een groot bedrag. Als je NIETS kan aanleggen, leg je 20 cent in de uitpot. Degene die als eerste uit is wint het uitpotje. Het grappige is dat op een gegeven moment de schotelpotjes groter gaan worden dan het uitpotje. Je moet als speler dus proberen zo veel mogelijk kaarten “vast” te houden, om je tegenstanders te blokkeren. Bijvoorbeeld iemand die de ruiten 10 heeft, maar niet de boer. Zal die proberen het hele spel niet die 10 uit te leggen, om te voorkomen dat iemand de boer speelt en het potje wint. (Als die speler echt niet meer kan, dan MOET hij toch die ruiten 10 opgooien.)